Skånetösen
24-08-2007, 14:55
Jag sågade ner ett träd i våras. Var duktig och grävde upp stubben, men rötterna har nu slagit nya skott inne i min liguster häck. Häcken mår inte bra och jag undrar ifall någon vet hur jag tar död på rötterna utan att döda häcken.
Kan man borra hål i rötterna och hälla något i hålet???
Tacksam för hjälp!
Att din ligusterhäck inte mår bra beror nog inte på att trädet haft och har sina rötter där som det nu skjuter skott från. Många träd och buskar i landet är nu försvagade pga att det är torrt. Vill du veta mer om varför just din ligusterhäck inte mår bra måste mer information till, t ex om symptom, hur gammal den är på platsen, hur jorden är, hur miljön ser ut osv.
Vissa trädarter har förmågan att skjuta skott från stubbar när de fälls, andra överlever genom att kunna skicka skott från rotsystemet gedan andra överlever genom att endast föröka sig genom frö. Bästa sättet att undvika rotskottsbildande arter är att ringbarka och vänta på rotdöd innan man fäller, och bästa sättet när trädet fällts innan ringbarkning är oftast att klippa av skotten där de uppstår så att man utarmar energin till växten, som fås genom bladen.