Ann-Marie
Jag har en smultronschersmin som har blivit så risig. Förra året var den jättefin men nu är den spretig, många småkvistar på grenarna och en del är torra. Förra årets blommor har inte ramlat av så de har jag repat av i år, årets blommor har däremot ramlat av som de ska. På många kvistar är det bara löv i de yttersta decimetrarna på grenarna.
Det har kommit många nya skott, raka utan kvistar på men också många "pinnar" som varit torra och de har jag klippt bort idag.
Men den ser fortfarande risig ut och jag undrar hur jag ska klippa ur den för att den ska må bäst, den är rätt tät i mitten nedtill. Den har fått rätt mycket vatten men vi har ju inte haft så väldigt mycket regn här eller kan det vara gödsel som fattas. Den är nog 7-8 år gammal men inte så stor för det var väldigt svårt att få fart på den de första åren.
Tacksam för råd.
Cilla
Schersminen föryngrar sig genom skott som första året är raka och ofta lite ljusare i barken - var rädd om dem. I övrigt släpper schersminen energin till äldre och ofta yttre delar av grenverken när de står för torrt, inte får stödvattning och när de blir mycket gamla. Prova att luckra jorden intill busken och att vattna ordentligt en gång i veckan!
Big Gardener
En schersmin mår bäst av att kontinuerligt föryngras. Den går naturligtvis att radikalbeskära också, men det behöver inte bli bättre för det. Principen att beskära den är ungefär som en vinbärsbuske: Grova och äldre grenar klipps bort varje år. Om man låter busken växa fritt efter en grov beskärning eller "vaktmästarbeskärning" blir den väldigt risig.
Ann-Marie
Tack. Då ska den få vatten i kväll och klippas ur lite till. Det är gräs runt den så det blir lite svårt att luckra, får sätta maken till det :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon