Full version: Vad är...
mjaumuffins
Nu är det så att jag har ett litet projekt på gång, nämligen att hitta namnen på alla mina krukväxter. Lättare sagt än gjort. Därför vill jag nu ha er hjälp med de sista, svåra fallen. Och en del har jag stoppat ner frön i krukor men inte minns vad som är vad, och en del behöver jag bara hjälp med att bekräfta eller välja. Jag vet inte om det är jag som är dum eller vad det är, men jag hittar verkligen inte namnen på en del av dessa vanliga blommor tongue.gif Hjälp.

Denna finns nästan överallt, och jag har två, men vet ändå inte vad det är.

?

Citron??

Citron?

Benjaminfikus?

Benjaminfikus? Ficus benjamina

Någon billig blomma, men jag vet ändå inte vad.

?

En fikus av något slag??

?

Den här är nog den mest vanliga, men namnet på den får jag aldrig klart för mej.

?

Och så en rödbladig blomma.

?

Och denhär som liknar shreks öron har jag ingen aning om tongue.gif

?
baccillen
ettan är en cissus, tvåan ser ut som min citron planta, trean och femman torde båda vara benjaminfikusar, fyran ser ut att vara en yukkapalm och nr sex en doftdracaena (tuoksutraakkipuu). de andra vet ja inte.
Limeblossom
Nr 6 kallar jag för Bergspalm....någon annan kanske kan bekräfta om det är rätt eller fel.
MariaS
1: Cissus
2: Citrus av någon form
3: Fikus av någon form
4: Dracena
5: Benjaminficus
6: Har inte en aning
7: Crassula
Gertie
Nr. 7 Synadenium grantii, Gummiplanta
Nr. 8 Crassula ovata 'Gollum', Hornpipa
ehlana
nr 3 ser ut som mina Natascha fikusar..... Ficus Natasha alltså smile.gif Eller möjligen Ficus Natascha... vet inte stavningen riktigt....
nr 4 måste ju vara en Yucca
anx
6an liknar min "gummiplanta", vet inte vad den heter på riktigt, men så här såg ett exemplar av den blomman ut i en trädgård i tanzania
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon