CurlySue
Botaniska krokus
Sommarsnöklocka
Snödroppe
Narciss 'Verger'
Narciss 'Cheerfullness'
Balkansippa 'Mix'
Balkansippa 'Blue Shade'
Allium 'Ostrowskianum'

enligt beskrivningen på samtliga står det
Brukar lämnas i fred av rådjur, kaniner och harar

Är lite misstänksam då vi har rätt glupska harar ( de är i storleken XXL) och vi har flera rådjursfamiljer som gärna förser sig, bla med nästan alla mina fina Tagetes som jag drev upp själv.... 100-tals med plantor blev bara smågodis för dem.. -cry-.gif

Är det någon av ovanstående sorter som jag ska undvika...

ha en trevlig trädgårdshelg alla Odlaiter... kram1.gif
tudor
Jag har en gång lärt mig att vad rådjur äter är lokalt. Den lär sina småbambisar vad som är ätbart. Däremellan provar de tydligen något nytt. Det har jag fått bevis på i år.Dels så har våra rådjur aldrig ätit mina dagliljor förr än i ÅR!! Sedan läste jag att på en annan tråd om att Rosenskära inte ätsav rådjur. IDAG han en rackare ätit av mina!! de har inte ätit av mina Narcisser och mina Allium. ÄN SKA TILLÄGGAS!!
ängsvädd
Hos mig får snödroppar och narcisser vara ifred, medan däremot krokusar äts. Möjligtvis att gula krokusar får stå kvar, jag vet inte. De andra sorterna har jag ingen erfarenhet av. Påskliljor får stå kvar.
yvonne_h
Hej!
Just vårlökar är oftast kända för att ogillas av rådjur. Hare i trädgården anses inte vara lika vanliga som rådjur men jag kan tänka mig att de gillar vårlökar. Att lägga lite fårull runt all slag av träd, buskar och plantor brukar funka himla bra mot rådjur.

mvh Yvonne
www.lirtradgard.se
CurlySue
Tack för era svar...
Det är det som är så häftigt och underbart med Odlaiter...
ni/vi kan svara på det mesta.....

smiley_small_hug.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade ju stora problem med harer och kanine ri trädgården. Men narcisser åt dom aldrig. Däremot älskade dom krokussar, oavsett färg.

Och så ändrar dom smaken
CurlySue
vår rådjursfamilj som vi har på kolonin är nästan tama.
Man kan komma en 10 m nära dem, innan de blir skrämda.
Haren är en välmående sak på ca 15-20 kg... en monsterhare tror jag...
Jill-Ulrika
Det vore ju väldigt bra om rådjuren inte gillar just balkansippa (har köpt, fin fina men ej från odla dock). Sen undrar jag om jag inte kan ha drömt detta men att rådjuren inte gillar liljetulpan(?) för att det delvis är en lilja unsure.gif

Hoppas, hoppas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon