Full version: Hasselnötter
Chamomille
Vem är det som gör så små fina hål i nötterna unsure.gif ?

[attachment=6707:Hasselnöt.JPG]
*Ulrica*
Antagligen en liten mus... wub.gif
Chamomille
Tror du wub.gif ? Lustigt att dom bara gör ett (1) litet hål... Genom det lilla hålet kan dom ju inte nå nöten... unsure.gif
Gossen Ruda
Förmodligen nån liten larv som levt på nöten och som sen gnagt sig ut. Jag skall kolla i en bok på landet nu i helgen.
Chamomille
Ja, spännande. smile.gif
Fast hur kom den lilla larven in fån början då? confused.gif
*Ulrica*
Jag hittade ett gammalt inlägg som KURT har gjort där han förslår Nötvivel. Det kan nog stämma efter vad jag kan läsa om den här.
Chamomille
Ahaaa.... DET kan det ju vara. Dom små rackarna.... biggrin.gif
Hålen är verkligen jättefint gjorda. Ca 2-3 mm.
ingrid fuxwall
Om jag får låna tråden så undrar jag om man ska plocka nötterna när de är gröna eller vänta tills de ändrat färg?

ingrid
zaaritha
Nötviveln?
Chamomille
rotfl.gif Ursäkta, roligt skrivet...
Vi plockade gröna nötter förra året och lät de "torka", men det var inget i dom. Vi testade därför att det inte brukar finnas några nötter kvar när de ska vara bruna.... Det är nån liten sötnos som äter dom.... wub.gif
zaaritha
What?
Nötviveln rolig?
Eller?
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-08-2007, 20:54) *
Om jag får låna tråden så undrar jag om man ska plocka nötterna när de är gröna eller vänta tills de ändrat färg?

ingrid

Det går att plocka dem när de är gröna, men lagringsförmågan blir sämre. Men väntar man tills de är bruna så får man stor konkurrens från nötskrikor, andra fåglar, ekorrar och andra djur.
ängsvädd
CITAT (Chamomille @ 24-08-2007, 19:57) *
Ja, spännande. smile.gif
Fast hur kom den lilla larven in fån början då? confused.gif

Kanske tidigare i nötens utveckling då skalet kanske inte är så hårt?
*Ulrica*
CITAT (MimmiH @ 25-08-2007, 05:55) *
Kanske tidigare i nötens utveckling då skalet kanske inte är så hårt?
Läs länken i mitt inlägg ovan... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon