*Ulrica*
Hittade ett 5 år gammal kuvert med texten "Vädd ?" som jag sådde i början av juli. Väldigt bra grobarhet och livskraftiga plantor. Nu är plantorna ca 5-10 cm. höga och 10-15 cm. i diameter. Bladen är lite håriga.

Om jag kommer ihåg rätt så är fröna tagna från en ca 30-40 cm hög , ljusblå, väddliknande blomma. Men risken finns att det är något helt annat... blush.gif

Förslag?
[attachment=6713:växt.jpg]

Så här ser fröna ut:
[attachment=6714:växtfrö.jpg]
Eva 33c
Jag känner inte till någon vädd med sådana blad, de jag har har smalare, lansettlika blad. Däremot är både bladen och fröna rätt lika de som finns hos Geum-släktet. Fast ingen av dem blommar i blått... wink.gif
(Bara en gissning)
Madeleine1
Håller med Eva! Både bladen och fröerna stämmer överens med Geum.
Här syns inte bladen, men däremot en fröställning.
Nejlikrot
*Ulrica*
Njä... nån Geum växte inte i den rabatten vad jag kan minnas. Får väl se nästa år vad det blir...
storm
Nejlikrot,kolla bild 16 i mitt album,jag har haft den i kruka i 3 år men den har inte blommat.men den är rigtigt frodig och fin på sommaren.
Chamomille
Å jag tycker precis det ser ut som mina malvor. rolleyes.gif
storm
Jo man kan tycka det men malvan har inte små blad eter blad stammen som är typiskt för nejlikroten.
Gåsis
Den är inte helt olik mina erodium i bladen. Fröerna är lite lika nävornas.

/Åsa
Chamomille
Ja, detta är ett mysterium... För Nejlikrosen har oregelbundet flikiga och sågtandade blad, och det har ju inte Ulrikas blomma. Förövrigt låter det ju som Nejlikros... rolleyes.gif
storm
kolla på min nejlikrot den har runda blad.
Chamomille
Det kan vara Pelargonnäva kanske... giggle.gif Den har ljust lila blommor (väl?).
Gåsis
Ja, erodium pelargoniflorium har ljust lila eller vitlila blommor. Men det finns en massa mer erodium. Här är en.

*Ulrica*
Detta var ju förra sommaren och idag är plantorna mycket större. Jag har länge trott att det var någon Geum och att jag tog frön från någon planta som stod bredvid den där vädden.. giggle.gif men nu blommar Humleblomster för fullt här men min växt har bara knoppar. Någon som har någon gissning innan de slår ut? naughty.gif

Varje planta består av ett större antal stänglar som på första bilden:
[attachment=18145:vetej3.jpg]

I toppen på varje stängel sitter tre små blomknoppar:
[attachment=18146:vetej2.jpg]

Flera plantor tillsammans i rabatten ser ut såhär (ca. 30-40 cm höga):
[attachment=18148:vetej1.jpg]

Jag håller tummarna för att det är fina blommor för det är otroligt fina och livskraftiga plantor!

Anders zon 1
Ser ut som nejlikrot. Det är ett "ogräs" som kan spridas ganska långa sträckor så det behöver inte ha stått någon i rabatten tidigare. Kolla länken: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/geum/geumurb.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon