Olivia
Eller är det bara jordanalys som gäller?
KURT
Vad gäller det för växter? Om marken är kalkrik så brukar det gälla större områden, och man brukar kunna se det i växtligheten. Har man t ex lera så brukar det ofta finnas en hel del kalk.
Olivia
Lera har vi ingen... Bara sand och sten i jorden här under matjordslagret. Jag satt och läste lite i en bok om perenner, där det på många ställen påpekades om växten trivdes i kalkrik resp kalkfattig jord.
Åsa, mälardalen zon 2
Använder man enbart organisk gödning typ kogödsel, gräsklipp och liknande behöver man ofta inte bry sig så mycket om pH värdet i marken enligt nya rön ex. har man fått superbra resultat med kål i marker med lågt pH när man gödslat med gräsklipp och kål brukar ju ofta anses trivas vid riktigt högt pH. Det är nog bara vid odling av utpräglade surjordsväxter det kan vara bra att tänka på pH, rhododendron får ju ex. inte så fint bladverk vid högt pH.
Piccante
CITAT (Olivia @ 25-08-2007, 08:29) *
Lera har vi ingen... Bara sand och sten i jorden här under matjordslagret. Jag satt och läste lite i en bok om perenner, där det på många ställen påpekades om växten trivdes i kalkrik resp kalkfattig jord.

Nu vet jag iofs inte var i landet du bor men rent genrellt så kan man säga att mark i Sverige är kalkfattig. Sen finns det undantag då som de stora kalkområdena i landet, Skåne, Öland, Gotland, delar av västergötland, Östergötland och Närke samt områden i fjällkedjan. På låglandet kan det finnas lokal påverkan av kalk i mindre omfattning som i västsverige och mälardalen där det kan finnas skalgrus i marken och marina leror som är kalkrika men ser du aldrig kalkavlagringar på köksbänken så har du mkt lite eller ingen kalk i marken. Sandjord är sällan kalkrik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon