Full version: Perukbuske
zaaritha
Har "alltid" velat ha en dylik!
Men; klarar den blåsigt läge?
Cilla
Det beror lite på i vilken zon det gäller. Blåst är dock aldrig perukbuskens bästa miljö och den blir aldrig så frodig eller fin som när den får stå i rätta zoner och lite skyddade lägen. Bättre satsa på en buske som blir vacker också där det är blåsigt hos dig!
karen
Hej!
Har en osedvanligt blåsig tomt i Stockholm (zon 2-3?) och älskar Perukbusken - har planterat både 'Grace och 'Royal Purple med gott resultat. De får det blåsigt med jämna mellanrum men bortsett från någon knäckt kvist vid sommarens ovanligt hårda storm så har de annars bara böjt sig tåligt och fortsatt att tjusa mig. ett tips är att plantera dem tillsammans med andra buskar så stöttar de varandra.
Lycka till - en Perukbuske bara måste man ha - om zonen tillåter förstås!
MVH karen rolleyes.gif
Cilla
Håller med, har man läget måste man ha en perukbuske. Kul att veta att det finns olika varianter också! Det får nog bli en till hemma hos mig...

Jag har förvånats över hur torrt perukbusken klarar det, men har bara sett det med några enstaka exemplar så man kan inte dra några stora slutsatser. Hemma hos mig står min buske också torrt. Tillväxten är inte enorm men den växer mer än den dör iallafall och den väcker uppmärksamhet med sina metalliska färger.
zaaritha
Tja--tydligen är ej varken perukbuske eller fjärilsbuske lämplig här i vårt
blåsiga läge, tyvärr..............
Varför ska man alltid förälska sej i så´na växter som ej trivs hos en? mad.gif
Cilla
Prova! Gillar du busken är det värt ett försök. Den kanske inte blir så hög, men du kanske kan njuta ändå. Elleer så planterar du den framför husvägg där den ar mer lä och njuter för fullt. Eller så sätter du en snyggt flätat egengjort läskydd bakom busken på norrsidan så får den mer lä och njuter av hela installationen... (Kolla i avdelningen pallkragar med sökordet kompost)
zaaritha
Ja--varför inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon