Full version: squash i kruka?
Nina A
Hej!
jag har odlat en squashplanta i en stor hink på ca 10l
nu har den fått stooooora blad och växer så det knakar
har även sett små blomliknande knoppar in mot stammen

finns det någon som lyckats så squash från en planta i hink?
skulle vara trevligt att veta i förväg:)

/Nina-med grön balkong
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns folk som lyckas få frukter även om man odlar i kruka. Det finns skilda han och honblommor på växten. Honblommorna har en liten minifrukt bakom blomman. Är det ont om insekter kan man behöva handpollinera för att man ska få frukt och sedan gäller det att vattna och gödsla plantan så att den orkar få fram frukterna till lite större storlek.
eml
Jag fick squash på en "hinkodlad" squash förra året (den fick inte plats i landen), ingen jätteskörd men ändå smile.gif... Jag hade den i en liten kruka (ca 5 L) och fick passa med vatten och gödning, så större kruka borde underlätta och medföra mer/fler squash. Jag har en i år också som mest fått hanblommor hittills, men nu har en honblomma kommit så snart så... Pollineringen fixades "av sig självt" förra året, får väl se om det behövs någon hjälp i år.
Ingrid på Västkusten
Jag med :-))
Som sagts innan, inga jätteskördar, men de dög ;-)
Jag tog upp ett hål i en jordsäck å satte två plantor.

Hälsar ingrid
Nina A
Hej!
tack för alla svar:o)
visste inte om att det finns han/hon blommor på varje planta
sammanlagt har jag tre plantor så jag kan säkert pollinera lite...
hoppas på lite gula squashar till hösten...

/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon