ingerhanna
25-08-2007, 08:00
Vi har en brödtall som stått på samma plats i 15 år. Den är bara c:a 2 m hög, verkar inte trivas så bra.
Vet någon om man kan flytta en brödtall, och hur man i så fall gör
Big Gardener
25-08-2007, 12:39
Tallar är generellt väldigt svåra att flytta eftersom de har ett ganska grovt rotsystem av sänkrotstyp. Man får gräva ganska ordentligt och risken är stor att man skadar rotsystemet under tiden. Dessutom är tallen mycorhizaberoende så det är svårt att nyetablera den igen. Unga tallar kan fungera, men har tallen stått på samma ställe i femton år är jag tveksam till om jag själv skulle gjort mig besväret.
Om ni ändå vill försöka så finns det utmärkta beskrivningar i äldre trådar om hur man flyttar äldre träd. Sök på trädflytt eller trädflyttning eller liknande.
Jag vill minnas att när
Wij Trädgårdar flyttade tallarna till tallallén, så rotskar man dem i Juli året innan. Sedan flyttades de i
april året efter. Rotbeskärningen gör att tallarna tvingas bilda fler nya mindre rötter, som gör att de effektivare tar upp vatten efter flytten.
Big Gardener
25-08-2007, 14:19
Visst, kan man rotbeskära tallarna innan och det kan lyckas, men det är ändå ett stort företag med en ganska stor osäkerhetsfaktor. Är jorden torr brukar tallens huvudrötter gå lodrätt och då kommer man inte åt tillräckligt många. Är marken fuktig är rotsystemet ganska flackt med grova sidorötter och då skär man av för mycket. Det finns en anledning till att tall i större storlekar är både dyra och svåra att få tag på i handeln. De är svåra att skola om och dödlighetsprocenten är hög.
Tycker man det är värt mödan så bör man absolut försöka, men man bör inte ha alltför stor förhoppningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.