Full version: Förslag på vinranka
Myrilla
Hej,

Jag har blivit med växthus och är väldigt lycklig över detta biggrin.gif
I detta växthus vill jag ha en lagom stor vinranka. Växthuset är inte så stort, 6,5 kvm så vinrankan få inte växa ur det.
Helst vill jag ha gröna, söta och kärnfria druvor som hinner mogna i zon2.
Nån som kan komma med förslag?

Mvh Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Den ende som passar in på din beskrivning är Himrod, söt, grön, kärnfri, härdig till runt zon 3, mognar hos mig runt månadskiftet aug-sept + sorten är mjöldaggsresistent.

Alla vinrankor blir stora, 6,5kvms växthus är något litet men jag har min Himrod i den storleken man kan dock få göra flera sommarpinceringar för att vinrankan inte ska ta över helt. Tror jag har varit ute och klippt en 4ggr i år i växthuset denna sommar den sista klippningen gjorde jag idag.
Myrilla
Ååh, tack för ditt snabba svar.
Ska jag plantera den inne i växthuset? Har tänkt att spara en plätt i sten läggningen så jag kan ev sätta en vinranka direkt i jord.
Har oxå hört att man kan sätta själva rotdelen utanför växthuset och sen dra in rankan...men det kanske gäller andra sorter??

Mvh Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har grävt ner en stor plasthink som jag tog bort bottnen på i mitt växthus i denna har jag planterat vinrankan men man kan även plantera direkt i marken, vinrankor har ett djupt rotsystem. Utan begränsning på sidorna kan det hända att man får någon/några rötter som växer åt sidan vilket är en liten nackdel ifall man som jag odlar i markbäddar.

Själv tror jag inte på tekniken att plantera rötterna utanför och sedan drar in rankan när man odlar i svenskt klimat då lär det finnas viss risk att rankan i växthuset börjar växa och grönska ifall det blir varmt i växthuset när vårsolen ligger på samtidigt som rotsystemet inte är helt tinat = växten torkar ihjäl ner bladen inte får vatten.

Vinrankor bör planteras på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon