Cash
Är det någon som skulle kunna berätta vad jag fått på min ligusterhäck. För ett tag sedan så började ett par plantor tappa bladen och inte visa på någon tendens att få nya skott. Jag tycker att det nu även börjar spridas till närliggade plantor.

Ligusterhäck i nöd

Är det någon som dessutom skulle kunna ge lite tips på hur jag bekämpar detta så skulle det uppskattas.

Big Gardener
Det där ser ut som vanliga lavar. Har du prövat att skrapa barken under en sådan där fläck och se om det ser friskt/grönt under? Om du tar en kvist med en sådan fläck och skär rakt genom den, är veden frisk?

Om det är vanliga lavar är det inget farligt utan fullt naturligt eftersom de undre grenar befinner sig i skugga. Lavar skadar inte växten.

Äh, nu skiter jag i att svara på fler frågor för i kväll. Nu ska jag käka kräftor yaay.gif
Cash
Du har rätt, även på de "friska" buskarna så finns dessa så det är nog inte det som gör att den utsatta delen av häcken mår dåligt.. Jag har testat att skrapa av en bit och veden ser fin ut.

Jag har tagit ett par bilder till. Det börjar bli höst nu och bladen kommer snart ramla av men detta har varit i ett par månader nu. Den drabbade biten av häcken ligger i en hörna och tomten sluttar ner mot denna hörna. Kan det vara problem med att mycket vatten just på denna bit?

Häck 2007 012.jpg

Häck 2007 016.jpg

Utöver detta så är bladen perforerade med hål. Jag har även tagit en bild på "friska" blad som utsatts för detta. Vad är det som gör detta och hur kan jag hjälpa häcken att värja sig mot dessa angrepp?

Häck 2007 010.jpg

All hjälp uppskattas stort. Tack på förhand.

Cilla
Väldigt bra bilder. Tyvärr har jag inte mitt växtsjukslexikon för handen, skulle gärna vilja kolla vad detta är.

Den gulnande färgen på bladen och det du berättar om att tomten sluttar gör att man kan misstänka att det blir fel näringssammansättning i marken. Använder du något konstgödningsmedel eller bekämpningsmedel för gräsmattan kan hända att detta rinner ned till häcken i detta parti. Står ett träd i närheten så kan det vara det som tar det som ligustern också behöver och receptet blir då att jordförbättra så att bägge kan dela på det som behövs.

Men det absolut vanligaste problemet med häckars kantpartier är torka, också om marken sluttar. Samma gäller för trädrader, det är i stort sett alltid de i ändarna som mår sämst eller utvecklas långsammast. Där blir det torrt, och jorden blir mer sammanpackad. Receptet är att luckra jorden invid deta parti, vattna rejält nu och en månad framåt minst en gång i veckan (spridare över hela natten eller droppslang) och se till att vattna nästa sommar om det blir veckor utan regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon