Hej!
Min bror och min mor har lite potatisproblem.
Den ena har skorv på potatisen.
Vad kan det bero på?
Vad kan man göra för att slippa det framöver?
Näringstillförsel? Vad?
Den andra har vita prickar på potatisen,
ser ut som en sjukdom. Kanske virus?
Vad kan det vara?
Är det ok att äta potatisen efter noggrann tvätt?
Vad kan det bero på?
Vad kan man göra för att slippa det framöver?
Tack för hjälp redan så här i förhand!
/lLotta
Åsa, mälardalen zon 2
25-08-2007, 18:37
Det finns många olika slags skorv, skorv på potatis kan ha flera orsaker en av dem är för torrt i marken men även en del svampar kan ge den där skorviga ytan.
Åtgärd: Vattna vid värme oc torka + odla aldrig potatis på samma ställe varje år försök att ha en 4års växtföljd ifall det går annars får man ha kortare växtföljde det är ändå bättre än att odla potatis på samma ställe.
De vita prickarna vet jag inte vad det är (kanske en bild skulle behövas) men odlar man certifierat utsäde + har växtföljd brukar man klara sig från många svampsjukdomar, cystnematoder och annat som kan vara svåra sjukdomar på potatis.
Det brukar gå bra att äta potatisar även om de har skorv, cystnematoder etc.
Åsa, mälardalen zon 2
25-08-2007, 20:26
Kom på att även högt pH kan ge skorv på potatis så man bör inte kalka potatisland.
ingrid fuxwall
25-08-2007, 20:52
Själv brukar jag inte ha några som helst problem med mitt potatisodlande och jag är noga med växelbruk men i år har det varti bedrövligt med potatisen - kan det bero på allt regnet?
Har både haft skorv, vita prickar och potatisar som delvis varit ruttna när de tagits upp.
ingrid
Preussen
25-08-2007, 21:25
mina pantofflor har oxå haft vita prickar på sig och vad jag vill dra mig till minnes så beror det på om det varit väldigt fuktigt i jorden vilket det varit i år.
Potatisen brukar mycket riktigt få vita prickar av fukt, det är "andningshål" som den tar till hjälp om den håller på att "drunkna". Inget farligt att äta, men ett symptom på att det varit för blött - och att de riskerar att ruttna om vätan fortsätter. Efter ett par veckors torka brukar de vita prickarna ge med sig.
Skorv - det enklaste är att byta sort, samt inte låta jorden torka ut helt. Får man mycket skorv på exempelvis King Edward (som inte brukar få så mycket skorv) är nog jorden dålig, högt pH som nämnts tidigare. Man kan prova mer resistenta sorter som Amandine och Cherie, Sava kanske.
Hur man sänker pH-halten på naturligt sätt vet jag inte...vi har iaf en stor jämra ek bredvid en potatisåker, där får vi aldrig skorv - kanske ekens löv gör jorden mer sur, vem vet. Annars funderar jag på att gräva ner gran- och tallbarr, vet dock inte om det fungerar.
Kan inte torv sänka PH?
Funderar Wilma
ingrid fuxwall
26-08-2007, 20:58
CITAT (Pirum @ 26-08-2007, 18:04)

vi har iaf en stor jämra ek bredvid en potatisåker, där får vi aldrig skorv - kanske ekens löv gör jorden mer sur, vem vet. Annars funderar jag på att gräva ner gran- och tallbarr, vet dock inte om det fungerar.
Har man ett stort träd vid åkern så tar ju trädet upp ganska mycket vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.