Jag vet att någon skrev att hon aldrig övervintrade sin pelargoner, utan i aug/sep tog hon sticklingar av dem, satt i torvbricketter och hade sticklingarna inne i vanlig rumstemperatur över vintern. Jag kommer inte ihåg exakt och vill läsa det....
Jag hade för mig att det var Margith, men när jag går in på hennes profil hittar jag inte det inlägget. Är det någon som känner igen något liknande inlägg? Skulle vilja läsa det igen och eventuellt fråga "författaren" om ett par saker.
Margith
25-08-2007, 16:30
Hej, här är jag Det kan inte vara ett inlägg från mig du söker, jag rotar inte i torvbriketter. Jag har provat, men jag kommer inte överens med dem. Däremot tar jag höst-sticklingar av pelargoner och har mycket bra överlevnad på dem. MEN jag övervintrar pelargoner också
Är det nåt du funderar över är du välkommen att PM:a mig och fråga.
Kan jag inte svara, kan vi ju alltid lägga ut frågan här på Odla
Ja, det var nog det ändå! Har nog bara blandat ihop inläggen lite.
Margith: Hur små är de pyttesmå såkrukorna du använder och får de stå kvar i dem hela vintern? Jag har lite platsbrist numera sedan garaget blev ombyggt till gym och tänkte därför försöka mig på höststicklingar istället för att övervintra allt.
Margith
25-08-2007, 18:11
Mina minsta såkrukor är 5x6 cm. Det brukar bara dröja ett par veckor innan rötterna sticker ut genom bottnen på krukorna och då planterar jag om de i större krukor, 9-10 cm, med riktig blomjord. Så övervintrar jag dem, inomhus, med gott resultat, men glöm inte att jag har lysrör max 20 cm över skallen på dem!!
Leia
26-08-2007, 07:37
Ok, tack, då vet jag hur jag ska gå tillväga.
Min granne sa att hennes gamla moster övervintrar pellisarna genom att ta ur dem ur krukorna, slå bort så mycket jord som möjligt, trär ett snöre genom rotsystemet och hänger dem sedan så uppochned hela vintern. Grannen hade för sig att hon tom hängde dem i totalmörker i en bod helt utan värme. (=minusgrader därinne men inte frost) Kan det vara möjligt? Någon som provat?
Anki på Öland
26-08-2007, 08:46
Har aldrig gjort det, men vet folk som övervintrar sina pelargoner på det sättet ute i garaget (mörkt, kallt men frostfritt). Anki
Leia
26-08-2007, 08:49
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2007, 09:46)
Har aldrig gjort det, men vet folk som övervintrar sina pelargoner på det sättet ute i garaget (mörkt, kallt men frostfritt). Anki
Men det jag förundras över är att det går att göra så där det uppenbarligen iallafall är minusgrader.
Lemonne
26-08-2007, 12:58
Mina pelargoner verkar klara några minusgrader, visserligen på en inglasad balkong och de blommar inte när det är som kallast...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.