Full version: Vinterförvaring
Karin M i zon 5-6
Hej!
En av mina "trädgårdsmanier" som håller i sig över tid, är dahlior. Jag har bara tagit krukorna och ställt dem - som de är - på vinterförvaring i ett förråd, med lyckat resultat. Men nu har det - jag vet inte hur det har gått till blush.gif - blivit allt fler knölar denna sommar. Så jag går här och funderar på om det är någon som har testat att övervintra dahliaknölar i annat "löst" material än torvströ?? Skulle det gå att lägga dem en trälåda med en massa torra löv runt, för det har jag redan massor av. Är det någon som har prövat? Jag inser ju nu att jag måste göra på nåt annat sätt än jag brukar, för jag kommer inte att rymma alla annars!!
Tacksam för tips! Annars får det bli torvströ!
Hälsningar Karin
Margith
Jag övervintrar mina Dahlior genom att ta upp dem från krukorna, skaka loss ALL jord, slå in knölarna i torrt tidningspapper, var sort för sig och lägga ner "pappers-paketen" i en kartong som jag fodrar med växtväv. Kartongen ställer jag längst in, högst upp på en hylla i vårt isolerade, ej uppvärmda garage.
Det fungerar för mig!

Jag önskar att jag hade så mycket plats att jag skulle kunna övervintra dem i krukorna, det skulle vara betydligt mindre jobb unsure.gif
Eva i Skåne
Jag låter mina torka så jorden släpper och sen ligger de i öppna lådor, trä eller papp. Ingen torv eller nåt annat över dom. Frostfritt och torrt.
Karin M i zon 5-6
Tack Margith och Eva i Skåne för era svar! Nu känns det som om jag skulle kunna ta och testa några andra varianter på dahliaförvaring än den jag har haft! Era förslag ger mig några tips och ideér inför hösten! Vi får hålla tummarna åt varandra!
Hälsningar Karin M
Killensomvillhagrönafingrar
Tänke bara tala om hur jag gör med så får du lite ännu en konfirmation på hur man kan göra.

Gräv upp dem
Skaka av så mycket jord som möjligt
Lägg dem i backar (jag använder den gamla sortens ölbackar)
Ställ in dessa i garaget där jag har runt 5 grader
Efter en 2-3 veckor lyfter du ut backarna och skakar av den sista jorden och ner med dem i backarna igen

Nu till en viktig sak, placera ut en musfälla eller två då mössen verkar tycka om att käka dem.

Jätte bra om man kommer ihåg att färgmärka dem.
Jag brukar komma ihåg det ungefär lagom till att jag klippt av alla stjälkar och inte kan bedömma vilka som är vilka angel_not.gif

I år hade jag så mycket knölar att det precis gick att flytta skottkärran utan att den överfulla lasten ramlade av.
Den största knölen fyllde en hel ölback själv så det blir till att dela nästa år
igl
och jag gör som följande:
gräver upp hela klumpen,(tar alltså inte bort någon jord), stoppar i sopsäck av plast, ställer in i garaget, frostfritt. Viker ned sopsäcken runt om så att det luftas, så har jag gjort i ca 20 år. Inga problem.
mvh
inger
Irene i Enskede
Jag gräver upp rotknölarna, klipper ner stjälkarna till en liten stump, petar bort så mycket jord som möjligt, inklusive daggmaskar och snigelägg sad.gif . Sedan lindar jag in varje knöl med sin namnlapp i tidningspapper och lägger i exempelvis brödbackar som jag förvarar i källaren. Om knölarna är stora och det är en sort jag vill ha fler av passar jag på att dela dem också.
Kajsa
Och jag har gjort så här i 25 år, jag skakar aldrig av jorden när jag grävt upp dom, eller låter knölarna torka öppet, det gör dom ändå under vintern, utan lägger dom i svarta plastpåsar med nerrullad kant och så torvmull runt allt. Har dom på golvet i mörka garaget +2-5 grader, glömmer bort dom och tar fram knölarna till våren. Dom har aldrig ruttnat eller haft sjukdomar, har samma sorter år ut och år in.
Tosan
Jag klippte ner min, lät den torka och borstade av jorden. Stoppade den i en kartong och la i kylskåp. Återstår att se om det lyckas...
Kilmister
Jag gräver upp dem, skakar av lös jord som släpper av sig själv.
Lägger i garaget tills jag ser tempen falla till under -5 en längre tid.
Då brukar det nämligen ligga precis över nollan i garaget.
Då tar jag in dem i källaren så länge kylan håller i sig. Brukar vara
två till fyra veckor. Sedan ut igen.
Planterar i slutet av mars i uterummet.
I början av Juni åker de ut i rabatten.
Lady Hamilton
När anser ni att det är bästa tiden om man vill dela på knölarna? Höst eller Vår? g.gif
Alexander-VG-zon3
mina är kvar i marken . får se när jag orkar ta upp dom , blir väl nån gång i dec . hälften ska vara kvar i vinter och hälften tar jag upp när jag har ork och tid . sen övervintrar dom i en källare som håller +10c , tar veck jorden om rötterna och knölarna

Karin-- snygg avatar . ohmy.gif biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon