Full version: Physalis
Lady Hamilton
I år har jag odlat 3 olika sorters Physalis

1:a från vänster "Kapkrusbär" hög och buskig sort. Bären har nyss börjat mogna smakar lite surt men gott (frön från köpe frukt)
2:a från vänster "Gyllen bär" lågväxande buskig. Bären började mogna i början av juli, mycket små men söta bär (pruinosa)
3:a från vänster "Kapkrusbär" högväxande men "tanig sort" (fått som stickling av en "Odlait") Bären har börjat mogna nu, smakar också lite surt

[attachment=6745:PICT8447.JPG]

Pjater
Physalis e så gott, ska nog dra upp några plantor till nästa somar biggrin.gif
Eva i Västerås
CITAT (Lady Hamilton @ 25-08-2007, 19:03) *
Bären har nyss börjat mogna smakar lite surt men gott

Jag tror att dom inte är riktigt mogna ännu, om dom är sura. Grannfrun hade såna och nog blev dom söta till sist.

Vet någon om man kan ta frön själv när man odlat båda arterna/sorterna?
Att de båda kapkrusbäressorterna blandas fattar jag, men hur är det med gyllenbären? Hur mycket skiljer dom sig? Blir det nån hybrid, eller är det helt separata arter?

Fröna är ganska dyra, och det går ju jättelätt annars att ta frön själv.
Magdis
Visst kan man övervintra Physalisen? Kan man förvara den i rumsvärme i så fall? Behöver de klippas nåt?
yla
jag har övervintrat min i vardagsrumsfönstret lika snygg hela året
låt bären sitta kvar länge på de som e sura dom kanske inte blkir klara förrn till jul gott då me

min står nu inne på verandan men ska in innan frosten
går fint o ta sticklingar som vilken annan blomma som helst
Lady Hamilton
CITAT (Eva i Västerås @ 27-08-2007, 08:29) *
Jag tror att dom inte är riktigt mogna ännu, om dom är sura. Grannfrun hade såna och nog blev dom söta till sist.

Denna sort ÄR tyvärr lite surare naughty.gif men visst kan jag "lagra" dem lite innomhus om jag vill. Men min jämförelse gällde bär som "mognat själva" = trillat ner på marken med "prassligt hölje" giggle.gif

Tosan
Jag köpte en planta för några år sen, och den gick inte att få att mogna inne, bären blev jättesura!
De som jag har nu är gyllenbär som jag drivit från frö och de blir lika goda inne som ute.
Alexander-VG-zon3
skulle precis starta en ny tråd om hur övervintra min physalis så hittar jag denna . får man låna tråden ??

har en jätte fin planta som jag tänkte övervintra men vilket är bäst ?? i mitt sovrums fönster på norrsidan eller i källaren ca +10c +15c . ute vågar jag inte har andra för det som jag ska övervintra ute .
så vilket alternativ är bäst ??
och hur ska den ha med vatten och ljus undervintern?
Nettski
Inte visste jag att man kan övervintra Gyllenbär!
Dragit upp gyllenbär från frön för första gången i år och jag har definitivt fått mersmak. Nu står flera Gyllenbärplantor tillsammans i en stor murarbalja i mitt växthus och har stått där hela sommaren och mycket bär blir det. Tyvärr visste jag inte att de skulle breda ut sig så mycket som de har gjort och tar just nu upp väldigt mycket plats. Nåja, bären är riktigt söta och goda...

Min enda övervintringsmöjlighet för Gyllenbären är i källaren vid ca 10°C och ganska mörkt, är det möjligt tro?

Ni har startat en intressant länk som jag följer med stort intresse.

Tack för ordet,

Nettan
yla
ja som sagt jag har övervintrat min som en vanlig krukväxt med värme ljus o vatten ,,snygg o fin har den varit också hela vintern o bären kan man plocka så länge de finns kvar så kanske till jul som julgodis
då den kan ta granens plats för har du inte plats så har du ju helllre en physalis inne än en gran eller hur whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (yla @ 07-09-2007, 08:54) *
ja som sagt jag har övervintrat min som en vanlig krukväxt med värme ljus o vatten ,,snygg o fin har den varit också hela vintern o bären kan man plocka så länge de finns kvar så kanske till jul som julgodis
då den kan ta granens plats för har du inte plats så har du ju helllre en physalis inne än en gran eller hur whistling.gif

ska prova det ,, då kan jag skörda också . tusen tack
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 05-09-2007, 14:42) *
skulle precis starta en ny tråd om hur övervintra min physalis så hittar jag denna . får man låna tråden ??

Ber så mycket om ursäkt, såg inte att du skrivit detta blush.gif
Naturligtvis får du (eller vem som vill tummenupp.gif ) skriva/låna tråden så mycket ni vill kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon