Hjälp!
Jag behöver tips på proffs som kan anlägga trappor, gärna i sten eller kombination sten/trä, med räcke och allt. Bör verka i Skåne/Blekinge.
Anna
e_sedell
13-07-2003, 12:15
Ett tips, kolla i telefån katalågen. Går inte det så kanske du kan prata med bekanta och som en sista lösning anonsera i tidningen. Det bästa är ju att höra sej för med bakanta, då kanske det är någon som du känner som kan hjälpa dej. Då kan du ju komma undan billigt.
Stenfirmor som säljer stenen kanske kan ge tips på bra hantverkare. Jag har själv inga kontakter i Blekinge.
Räcket är nog enklast och billigast att beställa själv av en smedfirma som kommer o mäter på plats när trappan är klar.
Som alltid när man bygger i egen regi gäller det att ha papper på allt. Alltså gör en ritning på hur ni vill ha trappen och begär ett skrifligt pris av en stensättare med hänvisning till er ritning.
Hej!
Det är ett lite större trapprojekt det handlar om. Vi har inte riktigt hittat det vi söker bland hantverkare och stensättare.
Trappan börjar troligtvis med c:a 15 steg och fortsätter sedan flackare i avsatser med få trappsteg emellan, c:a 15 meter fågelvägen. Vi vill ha så underhållsfritt och halkfritt material som möjligt och ett rejält räcke att hålla i eftersom det är mina så småningom åldrande föräldrar som ska nyttja trappan. Det hela ska anläggas i en sanddyn i östra Skåne.
Det känns som om vi vill ha lite olika förslag till helhetslösningar med tillhörande kostnader från några proffs inom området, men har svårt att hitta fram till proffsen! Vi har inte hittat några som kan tänka längre än sitt eget specialområde. Kan man sten, så kan man inte räcken, osv.
Anna
Se efter om ni ser någon sån trappa som ni vill ha. Fråga ägaren vem som gjort den. Fråga parkförvaltningen i närmaste stad vilka dom anlitar. )ag har själv jobbat i flera år åt sthlms stad). Kanske kan dom t.o.m. själva göra jobbet åt dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.