Annamal
Hej!

Jag har en tomatplanta i växthuset som börjat producera en massa fina tomater. Det är bara det att skalet är så segt och tjockt att de inte är särskilt goda. Det är från en planta jag fick av en bekant, så jag vet inte om de ska plockas när de är orange eller röda. Kanske plockar jag dem för tidigt eller sent? confused.gif Någon van tomatodlare som har något tips på vad som är fel? Jag har en annan sort (körsbärstomat) i växthuset, och de tomaterna är jättegoda.

Anna i Malmö
ängsvädd
Jag är ingen van tomatodlare men jag funderar över om det inte kan vara så att vissa sorter har hårdare, tjockare skal? Jag köpte sådana i mataffären en gång. Tänkte då att de kanske har tagit fram nya sorter som tål transporter och kanske skadeinsekter bättre?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är sortberoende vissa sorter har tjockt skal andra har tunnare skal.
Annamal
Jaha, så synd, får massvis av tomater på just den plantan, och jag tycker som sagt inte att de är särskilt goda. Det blir till att satsa på en annan sort nästa år. Tack för hjälpen i alla fall!
Preussen
tjock eller segskaliga tomater funkar väldigt bra att torka. halvera dem och in med dem i ugnen.
Lemonne

Eller skålla dem och använd dem till grytor och soppor! Då kan du ju dra bort skalet, om det är det som är äckligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon