sollentuna
Hej!

Vi håller på att fixa till trädgården på en ny tomt där ogräset fått härja fritt i flera år. I en av våra slänter växte det enorma mängder hästhov och de kommer givetvis fortfarande upp nu när vi har planterat buskar. Jag försöker riva upp dem så fort jag ser en ny och hoppas på så sätt att kunna utrota dem på några år, men problemet är ju att de har enorma rötter och jag kommer ju bara åt en liten bit när jag river.

Vad tror ni, kommer jag någonsin att bli kvitt ogräset eller kommer det att vara en evig kamp?

KURT
På sikt kommer du att matta ut dem om du tar bort alla gröna delar. Alternativet är att täcka marken med presenning i 2 säsonger, och det ser ju inte så snyggt ut.
ängsvädd
Vad olika man ser på saker och ting. Jag älskar tussilago och är glad för dem jag har på min tomt. De lyser som små gula solar på våren när det knappt finns något grönt och bin mfl pollinerare uppskattar dem. De är jättefina smile.gif
sollentuna
Någon presenning är knappast aktuellt, det skulle vi gjort innan vi satte buskarna i så fall ;-). Jag gillar också tussilago i måttliga mängder och om det bara skulle gälla blommorna, men bladen som kommer efteråt täcker lätt hela min nyplanterade slänt om jag inte håller efter dem och det gillar jag mindre.
Eva i Skåne
Jag håller med dig om att bladen är skräpiga. Skulle nästan också kunna vara utan tussilagon bara för att slippa bladen
kerstin z5-6
Dessutom konkurrerar de ut allt -inte buskar men annat

-svårt ogräs -täck med duk och grus eller bark -våta tidningar under -två år utan ljus brukar ta kål på det mesta
Gossen Ruda
Eller spruta/pensla Roundup.
sollentuna
Tack för alla svar. Det blir nog att idogt fortsätta rycka upp alla blad som kommer, till sist ska jag väl lyckas utmatta dem. Om man rensar ganska ofta så är det inte så jobbigt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon