Tydligen så kan jag inte skriva vanliga inlägg? Sedan det nya odla kickade in, så stänger hela mitt internet av när jag försöker.
Mångaa stör sig på hur mycket serumet kostar och att det inte är ok eftersom "har man giftorm så får man skylla sig själv."
Är det då okej att betala vården för rökare, motorcykelolyckor, hästolyckor etc etc? Hur mycket kostar inte det?
Att ha ormar kan likställas med att ha akvarium. Varför har folk fiskar? Fiskar kan man inte ta upp och leka med och bli bekräftade av, så att man vet att man har en betydelse för djuret. För är det egentligen inte där skon klämmer? Jag har märkt av att många på det här forumet är skeptiska till alla de djur, som egentligen inte behöver något umgänge med den människa som äger det. Som egentligen mår bäst av att inte hanteras hela tiden.
Varför ska man låta rädsla och sånt som man själv inte förstår eller tycker om ligga till grund för att ropa på förbud? Går inte det emot vad demokrati går ut på?
Tycker inte om så som det är med tillstånd för ormar funkar så särskilt bra. Varje kommun får bestämma själva hur de vill ha det och hur mycket de tycker att folk som vill ha ormar ska betala för det. Istället borde olika representanter med kunskap sitta ned med representanter från de stora Herpetologiska föreningarna och gemensamt komma fram till något som ska gälla i hela Sverige. Nationella riktlinjer så att säga, och en fast kostnad för tillstånden.
Det finns en hel del djur som jag inte är så särskilt förtjust i som folk har som husdjur; kajmaner, kackerlackor, marsvin och kaniner.

Men vem är jag att neka andra ett intresse bara för att jag själv inte har en förståelse för intresset

Själv har jag underbart vackra ormar som husdjur. De är fantastiska att se på hur de smidigt slingrar sig runt i sina terrarium och de gånger jag tar upp dem för kontroll så är de lugna och lena som siden att röra vid.
Men jag skulle även vilja ha katter och hund, men inte just nu. Men jag vet att jag alltid kommer vilja ha ormar så djupt sitter mitt intresse och vad man även skulle kunna kalla kärlek till dessa fascinerade djur.
Jag kan för övrigt tilläga att jag tycker om st paulior och pelargoner. Helt underbara blommor och jag har ett helt gäng här hemma.
Ormar, st paulior och pelargoner är mina favoriter.