Full version: Ormar som husdjur ?
Snöflinga
I den stad där jag bor, blev en man biten av sin orm, en diamantskallerorm och förfärligt giftig. Ilfart till akuten. serum snabbtransporterades från Stockolm a' 230 000:- Han ligger fortfarande på intensiven men det är hopp om livet som tur är ...

Personligen tycker jag inte man skall få ha giftormar öht ... risken att de rymmer är liten, men den finns ändå -fear-.gif Kan inte heller förstå tjusningen med att ha ormar, varaner, ödlor etc ... var finns mysfaktorn confused.gif Berätta gärna för mej som inte kan förstå .....
Tosan
Att man har giftormar har jag svårt att förstå... Reptiler i övrigt förstår jag absolut. De är otroligt avstressande djur, man kan sitta i timmar och bara titta på dem och fascineras otroligt när man har en ung majssnok slingrandes runt fingrarna.
Själv har jag haft sköldpaddor som var väldigt sociala. De var ofta lösa på golvet, och när det kom folk dök de genast upp för att kolla vem det var och gärna lägga sig på fötterna och mysa. Och jag är övertygad om att de lärde sonen krypa giggle.gif
Jag är jättesugen på en orm, gärna majssnok, men gubben blånekar -cry-.gif
Netha
En av döttrarna har haft 2 st sköldpaddor, ganska stora var de.... kröp runt på golvet och kikade nyfiket på alla som kom nära.
Inte keldjur precis.
En annan hade en grön leguan... snygg gestalt som kunde vara väldigt social... men jag ville alltid att han skulle vara inlåst i terrariet
när jag var där. smile.gif
[attachment=6748:Grön_Leguan.jpg]
pejori
jag har inget emot reptiler och spindlar, men tycker inte dom hör hemma som husdjur hos privatpersoner.
rymmarfaktorn finns alltid och även ormar som inte biter, kan vara nog så "farliga"
Sailor Pluto
Jaaa... Rent allmänt så tycker jag inte att reptiler hör hemma hos vem som helst. Ska man dessutom ha giftiga eller på andra sätt farliga sådana bör man ha ordentlig erfarenhet och ett starkt intresse. Har märkt att det finns de som bara impulsköper utan att tänka på hur det ska gå senare (inget djur borde behöva utsättas för det). Jag har inget emot att duktiga och seriösa personer har olika sorters reptiler hemma hos sej, för de vet vad de sysslar med.

Rymningsrisk finns det för de flesta husdjur. Skillnaden med ormar/andra reptiler är väl att de kan vara giftiga och att folk inte är vana vid dem. Som sagt så är det väl inte så stor risk att de rymmer om ägaren är ordentlig.

Reptiler är nog ingenting man gosar med (inte på samma sätt som hundar, katter osv iaf), men de är fina att titta på smile.gif . Måste ändå erkänna att jag tycker att min sköldpadda lever ett torftigt liv jämfört med sina vilda artfränder i USA. Visst har hon det bra och så, men det kan inte vara särskilt kul. Hade nog hellre sett att hon fötts i det vilda och fått stanna där... sad.gif

Margaretha
Kan inte hitta ett enda skäl till att privatpersoner ska få ha giftiga ormar hemma. Även övriga djur som ni nämner är tveksamma. Vilket liv har de egentligen? Men ormar som kan vara farliga hör inte hemma hos privatpersoner. Läste att de flesta som blir bitna av sina ormar blir det strax efter midnatt natten mot lördag. Kan det vara efter lite vin eller kanske lite för mycket av något annat som man blir extra modig/dumdristig? g.gif
pejori
ett stort problem är också att många privatpersoner missar en hel del när det gäller tex ödlornas omvårdnad.
det är ofta som dom uppvisar skelettskador, kalkbrist och andra deffekter när dom kommer till vet. då dom inte fått rätt ljus och mat.

vet man vad man pysslar med och har dom ordentliga i utrymmen, så ok. men inte till var och en som vill ha just då thumbdown.gif
och absolut inte till barn... ranting.gif
Morbid
Eftersom jag har både ogiftiga ormar, giftormar, ödlor och grodor som husdjur, så säger jag att det gott kan få finnas hos vanligt folk.
Giftiga som ogiftiga.

MEN.... Det är stort ansvar som jag tar på mej den dagen jag skaffar mej en giftorm. Jag vill dock ha sagt att jag tycker att det finns arter av olika giftormar som absolut inte borde finnas i fångenskap hos "Svensson", därför att de är alldeles för potenta i sitt gift eller så stora att de inte går att hantera på ett säkert sätt för en person, eller en kombination av giftighet/storlek.

För övrigt har det inte hänt en enda gång att tredje person har blivit biten av en giftorm i fångenskap, det är alltid ägaren som blivit det.

Att serum / motgift är dyrt beror på framställningen gissar jag, fast prislappen är väl oväsentlig om det räddar ett liv? Det finns andra medikament som också är lika dyra fast för andra saker / sjukdomar.

Jag är av den åsikten att ogiftiga ormar ska inte förbjudas eller ens beläggas med tillståndskrav, som så nu är i vissa kommuner. De "regler" som finns hos vissa kommuner är i de flesta fall utan laglig grund faktiskt. Att inte tillåta folk med ett intresse av reptiler och / eller amfibier att hålla dessa djur därför att det uppfattas som "avvikande" eller udda är inte riktigt tycker jag.

Ibland önskar jag faktiskt att jag vore intresserad av knyppling istället för herptiler, då jag sedan jag började hålla dessa djur för över 20 år sedan har varit tvungen att försvara mitt intresse för andra som inte kan förstå hur jag kan ha dessa "äckliga och slemmiga djur". Man blir lite less på att människor inte kan låta en ha sitt intresse, utan att bli en "freak".

Hur som helst så kommer killen som blev biten av sin skallerorm att klara sej, förhoppningsvis med alla delar på sin arm i behåll.

Sveriges Herpetologiska Riksförenings riktliner. PDF-fil

Sveriges Herpetologiska Riksförenings hemsida.
Margaretha
Problemet är nog att många inte kan tillräckligt om sina ormar för att kunna hantera dem på ett säkert sätt. Jag vet inte att jag hört att någon blivit biten i ett terrarium av offentlig typ.
Sen kan man ju - utan att komma någonstans - alltid diskutera om man ska kosta på folk dyra mediciner när skadan är självförvållad. Men som sagt, det är en meningslös diskussion, för ingen kan eller vill dra gränsen.
Personligen vidhåller jag att giftormar inte hör hemma hos herr och fru vem som helst var som helst. De utgör en potentiell risk och bör inte finnas ute i hemmen. Jag vill inte se lejon, tigrar, eller ens "kamphundar" i bostadsområdet heller. Tyvärr finns här flera av de sistnämnda, så jag har slutat gå på promenad ensam!
sad.gif Så går det för somliga av oss, när somligas frihet att få ha det "spännande" är mer värd.

PS. Har du provat på knyppling, Morbid? Du kanske faller pladask! giggle.gif
Morbid
CITAT (Margaretha @ 27-08-2007, 11:27) *
Problemet är nog att många inte kan tillräckligt om sina ormar för att kunna hantera dem på ett säkert sätt. Jag vet inte att jag hört att någon blivit biten i ett terrarium av offentlig typ.
Sen kan man ju - utan att komma någonstans - alltid diskutera om man ska kosta på folk dyra mediciner när skadan är självförvållad. Men som sagt, det är en meningslös diskussion, för ingen kan eller vill dra gränsen.
Personligen vidhåller jag att giftormar inte hör hemma hos herr och fru vem som helst var som helst. De utgör en potentiell risk och bör inte finnas ute i hemmen. Jag vill inte se lejon, tigrar, eller ens "kamphundar" i bostadsområdet heller. Tyvärr finns här flera av de sistnämnda, så jag har slutat gå på promenad ensam!
sad.gif Så går det för somliga av oss, när somligas frihet att få ha det "spännande" är mer värd.

PS. Har du provat på knyppling, Morbid? Du kanske faller pladask! giggle.gif

Medges.. Men, de flesta som håller giftormar hemma är faktiskt kunniga eller mycket kunniga. Det är eofta en nödvändighet för att kunna hålla djuren överhuvudtaget. Ingen eller dålig kunskap brukar kunna resultera i att djuret dör.

Visst kan man det.. Oavsett prislapp eller orsaken till skadan, så kan man ju undra.

Jag håller i stort med dej.. En önskan från mitt håll är ju någon form av licens. Hur denna licens skulle se kan jag inte svara på, inte eller vem som skulle stå i "kontrolländen". Eller hur kontrollen och ett eventuellt prov skulle fungera.

" sad.gif Så går det för somliga av oss, när somligas frihet att få ha det "spännande" är mer värd."

Jag tror inte att de flesta som har s. k. kamphundar eller reptiler anser att det är för spänningens skull.
Om det nu skulle vara så, så vill jag påstå att de är olämpliga som ägare av dessa djur. Spänningsfaktorn är något som lätt kan gå överstyr och bli en "ballhetsfaktor". Ett brinnande intresse att få veta mer däremot..

Hmm.. Nope. Men jag är en jäkel på symaskin faktiskt.. tummenupp.gif

Jag vill tillägga att jag har tillstånd att hålla mina giftormar.

Flamingon - växtgalning
Borta. Min dator gillar inte nya odla.
Flamingon - växtgalning
Tydligen så kan jag inte skriva vanliga inlägg? Sedan det nya odla kickade in, så stänger hela mitt internet av när jag försöker.

Mångaa stör sig på hur mycket serumet kostar och att det inte är ok eftersom "har man giftorm så får man skylla sig själv."

Är det då okej att betala vården för rökare, motorcykelolyckor, hästolyckor etc etc? Hur mycket kostar inte det?

Att ha ormar kan likställas med att ha akvarium. Varför har folk fiskar? Fiskar kan man inte ta upp och leka med och bli bekräftade av, så att man vet att man har en betydelse för djuret. För är det egentligen inte där skon klämmer? Jag har märkt av att många på det här forumet är skeptiska till alla de djur, som egentligen inte behöver något umgänge med den människa som äger det. Som egentligen mår bäst av att inte hanteras hela tiden.

Varför ska man låta rädsla och sånt som man själv inte förstår eller tycker om ligga till grund för att ropa på förbud? Går inte det emot vad demokrati går ut på?
Tycker inte om så som det är med tillstånd för ormar funkar så särskilt bra. Varje kommun får bestämma själva hur de vill ha det och hur mycket de tycker att folk som vill ha ormar ska betala för det. Istället borde olika representanter med kunskap sitta ned med representanter från de stora Herpetologiska föreningarna och gemensamt komma fram till något som ska gälla i hela Sverige. Nationella riktlinjer så att säga, och en fast kostnad för tillstånden.
Det finns en hel del djur som jag inte är så särskilt förtjust i som folk har som husdjur; kajmaner, kackerlackor, marsvin och kaniner. wink.gif Men vem är jag att neka andra ett intresse bara för att jag själv inte har en förståelse för intresset nono.gif

Själv har jag underbart vackra ormar som husdjur. De är fantastiska att se på hur de smidigt slingrar sig runt i sina terrarium och de gånger jag tar upp dem för kontroll så är de lugna och lena som siden att röra vid.
Men jag skulle även vilja ha katter och hund, men inte just nu. Men jag vet att jag alltid kommer vilja ha ormar så djupt sitter mitt intresse och vad man även skulle kunna kalla kärlek till dessa fascinerade djur. wub.gif

Jag kan för övrigt tilläga att jag tycker om st paulior och pelargoner. Helt underbara blommor och jag har ett helt gäng här hemma.
Ormar, st paulior och pelargoner är mina favoriter. wink.gif yahoo.gif wub.gif
Margaretha
Jag kan för övrigt tilläga att jag tycker om st paulior och pelargoner. Helt underbara blommor och jag har ett helt gäng här hemma.
Ormar, st paulior och pelargoner är mina favoriter. wink.gif yahoo.gif wub.gif
[/quote]

Vilken härlig blandning! (Bortsett från ormarna förstås! happy.gif )
Jan Lindgren
Hej!
Det är självklart att man ska få ha vilka husdjur man vill om man kan sköta dem. Tyvärr så finns det så mycket restriktioner i det här landet. De flesta djur är det faktiskt förbjudet för privatpersoner att ha. Skulle jag skaffa ett par wallabys så skulle myndigheterna snabbt komma och skjuta dem. Jag vet en person som hade fader davidshjortar. Han fick inte ha dem och inte döda dem och inte sälja dem. Det slutade att han hade dem kvar med myndigheternas tysta medgivande. Det är därför konstigt att det är tillåtet att ha exotiska reptiler och fåglar. Tack och lov är djurskyddsmyndigheten nerlagd så jag hoppas att vi slipper fler idiotförbud. Nandun är nog världens mest korkade fågel men enligt bestämmelserna ska jag lära dem att gå in när det regnar. Jag har inte ens lyckats lära dem skilja på mina fingrar och maskrosblad. Låt människor ha vilka hobbies de vill så länge de inte stör andra för mycket!
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Jag håller med dig flamingon i stort, vet dock inte vad jag tycker om att hålla giftormar. Men en sak jag reagerar på är ormarnas terrarier. De är ofta för små, så att ormen inte ens kan sträcka ut sig i hela sin längd om den känner för det, den tvingas ligga ihoprullad eller "slingrad". Större minimimått på terrarier för ormar vore bra av djurskyddsskäl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon