ingrid fuxwall
25-08-2007, 20:55
Vi ska tillverka kompostbehållare i trä.
Planerar att ha tre fack och har det mesta klart för oss men inte botten.
Sambon funderar på att gjuta en bottenplatta med någon form av avrinning, mest för att det ska vara lättare att skyffla ur men själv är jag lite tveksam - Er åsikt
ingrid
Jag ser ingen anledning att göra någon botten alls. Och att gjuta en botten är ett EXTREMT stort jobb, för något annars mycket enkelt. Överskott av vatten måste ändå kunna dräneras bort, och det gör det bäst om det inte finns någon botten. De isolerade behållarna för kökskompost har botten (med hål i ), men det är bara för att hålla gnagare borta.
ängsvädd
26-08-2007, 07:40
Jag skulle inte ha någon botten. Om man inte har botten kan alla jordens nedbrytare börja arbeta i komposten. Komposten blir mer varierande och naturlig, kan andas bättre. Jag har ingen botten på mina växtkomposter, fungerar alldeles utmärkt för växtavfall, även från hushållet, äggskal mm. Ev. gnagare har jag inga problem med. Råttor har vi inte, små möss gör ingen skada i komposten. Kringströvande katter äter nog en och annan mus. Igelkottar och grodor kan söka skydd där.
ingrid fuxwall
26-08-2007, 19:20
Tack för Era åsikter!
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.