Netha
I år köpte jag ett antal pelargoner av olika sort (tror det är 6 -7)... de finns ute i krukor och amplar.
Nu undrar jag... kan jag ta skott från dem och sätta i krukor som får stå på fönsterbänk i vanlig rumstemeratur utan extra ljus fram till nästa vår?
Eller måste jag skaffa lysrör... fast det vill jag inte.

Hemma i mitt föräldrahem, hade vi pelargonerna vid fönstren året om... inte var det någon som sa att de skulle ha särskild behandling.
Men såvitt jag minns, blommade de vackert varje år. smile.gif
guntil3
Jag låter dem stå på fönsterbrädan men vattnar mycket lite, sen klipper jag ner dem på våren och tar sticklingar. Brukar fungera hur bra som helst.
Gunilla
ingrid fuxwall
Men de mår inte dåligt av att stå lite svalt över vintern
Netha
Tack för svar! wub.gif
Ska testa att låta dem stå i sina nuvarande krukor och bara vattna ytterst sällan.
Ingen större förlust om de dog, men kul att pröva olika metoder och se hur man lyckas smile.gif
Margith
Jag tror att skillnaden mellan ditt hus och ditt föräldrahem är att i ditt föräldrahem var inte fönstrena så täta som de är hemma hos dig.
Kanske det till och med var så att pelargonerna stod i "salen", rummet som bara värmdes upp till jul och eventuella födelsedagar under vintern??
Därför var temperaturen betydligt svalare där och pelargonerna klarade sig utmärkt utan extraljus.

Självklart kan du ta sticklingar av dina pelargoner nu, de rotar sig snabbt och utan större problem, men min erfarenhet är att de behöver extraljus för att klara vintern.
Men har du inte fler än 6-7 st behöver du ju inte investera i lysrör. Vilken skrivbordslampa som helst fungerar utmärkt, bara du sätter i en lågenergilampa i den, INTE en vanlig glödlampa, den bränner ihjäl blommorna!!
Kom ihåg att lampan ska vara högst 20 cm över blommorna, en lågenergilampa räcker alltså till ungefär 4 sticklingar wink.gif
Vill du prova att övervintra en stor planta kan du behöva en lampa per blomma.

Observera att det här svaret endast gäller min erfarenhet av att övervintra "vanliga" zonaler.

Netha
Tack Margith wub.gif

Visst hade vi en "sal" i mitt föräldrahem, men där hade fyra barn sitt sovrum.smile.gif
Lågenergilampor har jag ett antal... det får bli deras jobba att sköta plantorna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Netha ta skott på pelargonierna och sätt dem nu.
Så i fall moderplantan inte överlevar vintern så har du småplantor.

Det är därför jag alltid har för många plantor yes.gif

Jag sätter mina sticklingarna i andra halvan av augusti. Så i år är dom redan i sina småkrukor, bara en jag har inte fått i jorden.

Elisabeth
Netha
Nu har vi gjort ett test... tagit in en pelargon för att se om allergiske maken tålde...
men näää... snuvig och rinniga röda ögon.

Att plantera om alla från vägg- och hängamplar eller ta skott och sedan förvara dem hos barnen... det känns för jobbigt.
Vi bestämde oss för att kassera alla femtontalet plantor och satsa på att köpa nya nästa sommar....
men än så länge mår de bra och blommar trots snön inatt. smile.gif

Tack ändå för alla tips... dem har jag vb till barn, grannar och vänner. smile.gif
aldo
Är du säker på att det var just pelargonerna .....man kan vara allergisk mot jorden confused.gif
Netha
CITAT (aldo @ 30-08-2007, 23:02) *
Är du säker på att det var just pelargonerna .....man kan vara allergisk mot jorden confused.gif

Absolut säker, vi har testat tidigare men trodde att det kanske ändå skulle gå bra denna gång.
Vi har ett antal andra krukväxter inne och dem har han inga besvär av.

Magdis
Får jag låna tråden lite? ninja.gif Det står att man bara behöver vattna pelargonerna ytterst sällan under vintervilan, men hur sällan är sällan? I min värld är det antagligen inte samma sak som för andra människor, eftersom mina vanliga krukväxter får vatten extremt sällan.
Margith
CITAT (Magdis @ 21-09-2007, 18:25) *
Får jag låna tråden lite? ninja.gif Det står att man bara behöver vattna pelargonerna ytterst sällan under vintervilan, men hur sällan är sällan? I min värld är det antagligen inte samma sak som för andra människor, eftersom mina vanliga krukväxter får vatten extremt sällan.

Jag har fått lära mig huvudregeln "vattna lika många gånger som gradantalet du övervintrar dem i"
Alltså, för att göra det enkelt:
du vinterförvarar dina pelargoner i 6 månader = 24 veckor i 24 grader = vattna en gång i veckan, eller om du vinterförvarar i 12 grader = vattna en gång varannan vecka.
Fungerar utmärkt för mig. MEN ge dem bara en skvätt, dränk dem inte!!

Magdis
Tack snälla Margith för det utförliga svaret! Då var det konstaterat; De ska vattnas tok-ofta med mina mått mätt!! rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon