Chamomille
26-08-2007, 08:04
Finns det ingen "snygg" växtlampa som man kan hänga i fönstret ovanför pellisarna istället för ett lysrör? Jag vet att IKEA (tror jag) hade ganska stora "hänglampor" i metall (snygga) för många år sen, men har inte hittat... Tips önskas...
Eftersom lysrör är långt och täcker många med ljus så kan det nog behövas flera hänglampor kanske... Men jag övervintrar mina pellisar i fönstren utan extraljus. De ser rätt risiga ut förstås men de klarar sig utmärkt.
Mvh
Fenja
Chamomille
26-08-2007, 13:50
CITAT (Fenja @ 26-08-2007, 14:37)

Eftersom lysrör är långt och täcker många med ljus så kan det nog behövas flera hänglampor kanske... Men jag övervintrar mina pellisar i fönstren utan extraljus. De ser rätt risiga ut förstås men de klarar sig utmärkt.
Mvh
Fenja
Mhmm.. Vilket väderstreck? Temperatur?
ALLA väderstreck, jag hade runt 300 innan jag "slutade" med pellisar, nu har jag bara 10-15 stycken tror jag. Jag hade dem i alla rum med, men har du svalare någonstans så är det att föredra.
Mvh
Fenja
Chamomille
26-08-2007, 14:46
CITAT (Fenja @ 26-08-2007, 15:23)

ALLA väderstreck, jag hade runt 300 innan jag "slutade" med pellisar, nu har jag bara 10-15 stycken tror jag. Jag hade dem i alla rum med, men har du svalare någonstans så är det att föredra.
Mvh
Fenja

300!!! Herregud! Då hade jag fått ha pellisar tamej 17 uppe i sängen! Huur fick du plats???
Jag hade upp till tre fönsterbrädor ovanpå varandra i alla fönster

.

... till exempel!!
Nu bor jag i ett ännu större hus med ännu fler fönster, men de räcker inte till i alla fall. Summan av lasterna är konstant minsann.
Mvh
Fenja
Chamomille
26-08-2007, 18:07

Ja, jisses va blommor. Men va häftigt med de blå flaskorna. Snyggt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-08-2007, 14:47
Fenja din afönster ser nästan likadana ut som mina i stugan. Men jag hade bara 2 fönsterbrädan på höjden.
Jag hade ju många pelargonier. Övervintrade desse i stugan, i källaren där, i lillstugan och så hemma på min 7,5 meter långa inglasade balkongen.
För säkerhetens skull tog jag sticklingar på sensommaren. Men allt överlevde, både gamla som nya. Och så bleb det fler och fler. Nya sorter kom till o.s.v.
Nu har jag ju bara min inglasade balkongen kvar och pelargonier har jag minskat i antal.
Hade bara lysrör i källaren över alla möjliga växter där. I stugan hade jag det aldrig och inte hller här på balkongen.
Elisabeth
skogstroll
27-08-2007, 15:01
Kanske kvicksilverlampor eller nåt värre som högtrycksnatrium (fast det blir lite jobbigt sken)...
Chamomille
27-08-2007, 18:31
Jag ska nog införskaffa vanliga lågenergilampor och hänga upp i fönstret... Tror jag. Osram kallar dom för "växtbelysning". Så jag hänger väl upp nåra vanliga fönsterlampor helt enkelt.
Mu i myllan
29-08-2007, 16:03
Pelargoner klarar sig utmärkt i källaren utan ljus eller vatten över vintern men de måste tas upp i januari och få ljus, klippas ner och ny jord 2 v senare.
Har t o m provat att ta up dem ur jorden på hösten och hänga dem i snören från taket i källaren. Inte 100 % utdelning men ganska OK ~50 %.
OBS det får inte vara för varmt i källaren. Frostfritt men inte över 15 gr
Chamomille
29-08-2007, 18:00
CITAT (Mu i myllan @ 29-08-2007, 17:03)

Pelargoner klarar sig utmärkt i källaren utan ljus eller vatten över vintern men de måste tas upp i januari och få ljus, klippas ner och ny jord 2 v senare.
Har t o m provat att ta up dem ur jorden på hösten och hänga dem i snören från taket i källaren. Inte 100 % utdelning men ganska OK ~50 %.
OBS det får inte vara för varmt i källaren. Frostfritt men inte över 15 gr
Tyvärr är det nog varmare i vår källare... I pumprummet blir det 12-14 grader, men där är det kol-svart. Går det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.