Xira
Jag är sugen på att odla tulpaner på min balkong till nästa vår men är lite osäker på om detta går samt hur man då går tillväga.

Kan man överhuvudtaget odla lökar i en kruka?
Hur gör man i så fall, planterar man dom likadant som på friland?
Ska jag plantera redan nu och hur ska jag i så fall förvara krukorna under vintern?

Tacksam för tips!
Xira
*puttar lite*
Tosan
Liljor och hyacinter går ju alldeles utmärkt, så det borde ju gå med tulpaner åxå.
Mu i myllan
Det går hur bra som helst. För att få lite extra kul kruka kan du sätta flera lager med lökar så att det blommar under en längre period; Krokus, snödroppe, påskliljor och tulpaner.
Vill du dessutom ha tidigare blomning kan du sätta krukan i en frigolitlåda under midvintern så att inte kylan kommer åt.
Cassiopeia
Ska krukan stå mörkt eller ljust? Ska man vattna eller låta det vara hela vintern?
Margaretha
Jag har provat med lager på lager ett år. Krukan stod utan skötsel (vatten) på min inglasade balkong, men de första lökarna började blomma lite för tidigt. Jag tyckte också att det blev lite rörigt med så många slags lökar i en kruka: krokus,tulpaner, påskliljor ev. även pärlhyacinter. När det blev tulpanernas tur att blomma, orkade de inte riktigt tränga igenom alla vissnande blad. De syntes knappt. Men det andra gick bra.

Så visst går det bra att ha lökar i kruka. I höst tänker jag sätta lite tulpanlökar tillsammans med min ros på balkongen! De kommer att stå i det ljus som finns på balkongen. Ibland lite sol, för det mesta gråmulet. Tror inte att det spelar någon roll. De kommer när de kommer.
Sollan
Planterade tulpanlökar i kruka i fjol Sedan sod de ute i trädgården utan något som helst skydd. Funkade bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon