Hej alla
Min första egna tråd här på forumet även om jag smugit runt här under våren.
I våras skaffade jag mig en odlingslott en liten bit hemifrån. Den har varit övergiven i flera år och där fanns i stort sett bara ett smått vildvuxet äppelträd och fullt med smultron. Tanken var att bara odla nyttoväxter och främst då bärväxter, och så var rödbetor ett måste. Två odlingslådor byggdes för att om möjligt hålla undan från sniglarna där det fick bli rödbetor, morötter, sockerärter och potatis. Det började bra, men sen kom sniglarna i för stort antal iom regnet och jag hade inte tid att vara där tillräckligt ofta för att hålla efter dem. Men jag börjar förstå varför folk i området i stort sett gett upp på grönsaksodlandet.
Men så nu dök alla lökerbjudanden upp och blomsterintresset vaknade hos mig igen. Men eftersom odlingslotten ligger precis vid motorvägen så är det inte direkt ett ställe dit man går bara för att sätta sig och njuta av det vackra så jag tänkte att jag ska försöka inrikta mig lite på blommor som är vackra och hållbara att ta med hem och sätta i vas. Så får även sambon njuta lite av mina blommor.
Så fram med era favoriter att stoppa i vasen! De ska helst stå emot sniglarna hyfsat bra på egen hand då det ibland kan ta någon vecka mellan gångerna. Jag bor i Lund med den lerjord som det innebär och där finns allt från mycket sol till ganska ordentligt skuggigt.
Tack på förhand!