Cockaby
Hej alla

Min första egna tråd här på forumet även om jag smugit runt här under våren.

I våras skaffade jag mig en odlingslott en liten bit hemifrån. Den har varit övergiven i flera år och där fanns i stort sett bara ett smått vildvuxet äppelträd och fullt med smultron. Tanken var att bara odla nyttoväxter och främst då bärväxter, och så var rödbetor ett måste. Två odlingslådor byggdes för att om möjligt hålla undan från sniglarna där det fick bli rödbetor, morötter, sockerärter och potatis. Det började bra, men sen kom sniglarna i för stort antal iom regnet och jag hade inte tid att vara där tillräckligt ofta för att hålla efter dem. Men jag börjar förstå varför folk i området i stort sett gett upp på grönsaksodlandet.

Men så nu dök alla lökerbjudanden upp och blomsterintresset vaknade hos mig igen. Men eftersom odlingslotten ligger precis vid motorvägen så är det inte direkt ett ställe dit man går bara för att sätta sig och njuta av det vackra så jag tänkte att jag ska försöka inrikta mig lite på blommor som är vackra och hållbara att ta med hem och sätta i vas. Så får även sambon njuta lite av mina blommor.

Så fram med era favoriter att stoppa i vasen! De ska helst stå emot sniglarna hyfsat bra på egen hand då det ibland kan ta någon vecka mellan gångerna. Jag bor i Lund med den lerjord som det innebär och där finns allt från mycket sol till ganska ordentligt skuggigt.

Tack på förhand!
Biggan_
Först vill jag hälsa dej välkommen till forumet.
Vad det gäller snittblommor så är min favorit borstnejlikor, dom blommar länge och håller länge i vas! tummenupp.gif

Cockaby
Tack för välkomnandet och för tipset. Har aldrig fastnat för borstnejlika när jag tittat runt innan. Men tittade på lite fler bilder nu när du tipsade om det och såg så många olika färger de finns i. Har mest bara sett bilder innan där blommorna är alltför vitstrimmiga för min smak. Men de enfärgade, speciellt de mörkröda var ju helt underbart vackra. Och kan nog passa ganska bra i mitt förvildade smultronlandskap också.

Det är spännande det här med trädgård. Jag har gått och tittat på odlingslotterna i många år men inte riktigt vågat men så började längtan efter en egen trädgård bli alltför stor och med en sambo som inte vill skaffa hus så var det här enda alternativet för tillfället. Det enda är att det botar inte direkt längtan efter ett eget hus med trädgård utan den blir bara ännu större. Men nu ska jag ta mig iväg till plantagen och se om jag lyckas köpa med mig nånting den här gången. Har planer på att göra en liten surjordsrabatt i ena hörnet med några blåbärsplantor tillsammans med en dvärgrhododendron. Tycker blåbärsplantorna är så vackra i sin höstskrud och bären är ju goda.
Fenja
Luktärt, ringblommor, gladioler, blåklint, prästkragar, storklockor i både vitt och blått, astrar både ettåriga och perenna, solrosor, lökväxter som tulpaner och narcisser som kommer varje år, liljor för att nämna några!
Mvh
Fenja
Tezzla
Rosenskära! Den är bedårande. Solrosor finns i många färger och storlekar numera och hör liksom sommaren till. Riddarsporrar, olika eterneller.

Nästa år ska jag så ettåringar i en 3,5 m lång och 2 m bred låda. Hade tänkt mig ett virrvar av sorter. Härligt! biggrin.gif
cosmos
Hej!
För att lägga till några till dem som Fenja nämnde så är zinnia och lejongap bra som snittblommor...man kan förodla dom om man vill ha tidigare blomning...men jag har frösått..och nu kan jag börja plocka hem dom i buketter!!
Cosmos
Allis

Hej och välkommen till odla!
Malva, Atlasblomma, och Dahlia, olika sorters tagetes höga och låga.
Lycka till med odlingen! rose.gif
Cockaby
Tack för alla svar!

Får nog erkänna dock att jag börjar så smått inse att mitt problem nog inte så mycket handlar om att jag behöver få tips på blommor, utan snarare att det är så fruktansvärt svårt att välja!! Många av de ni har nämnt har jag funderat på redan innan, men det kom upp några intressanta namn som jag aldrig hört talas om innan.

Men jag börjar verkligen förstå folks beklagande över hur dyrt det blir att besöka plantskolor. Man vill ju ha allting, och inte kan man ju bara köpa en av varje... Än så länge lyckas jag hålla mig någorlunda till ursprungsplanen att mest köpa nyttoväxter, men får nog erkänna att dagens 4 dyra blåbärsplantor mest är inhandlade för att de blir så vackert röda på hösten.

Nästa år ska jag göra ett försök med kopparband runt mina odlinglådor och se om jag får ha grönsakerna i fred, annars får jag nog ha blommor i dem istället. Nu ska det i varje fall inhandlas lite tulpaner och vackra alliumlökar så får jag se var de hamnar i mitt smultronlandskap. Och så ska jag börja planera för nästa odlingssäsong, vad för blommor jag ska ha och var. För även om jag bara ska ha nyttoväxter på min odlingslott så måste jag ju börja träna på att odla blommor tills jag får mitt hus med tillhörande riktig trädgård smile.gif

Så tack för alla svar. Har lite att göra nu med att kolla upp och fundera fram till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon