Full version: "Bygga" rabatt...
Chamomille
Fel forum kanske, men ändå.

Nu ska vi gräva rabatter runt vår nya veranda. Tänkte då gräva bort gräset (så klart) och gräva nåra dm djupt. Vad ska jag sätta i kanterna för att stoppa ogräset? Vi har gammal takpapp som vi kan lägga ner i gropen och inåt, under verandan, men det vill jag inte ha utåt, för jag vill ha en liten kant som sticker upp en bit ovanför jorden också och avgränsar mot gräsmattan. Vad har ni för förslag? Det får gärna vara snyggt biggrin.gif
Tosan
Trä eller sten kanske?
Men sätt isf nåt på insidan av det, annars växer ogräset in ändå, iaf mellan sten... crazy.gif
Chamomille
CITAT (Tosan @ 26-08-2007, 12:17) *
Trä eller sten kanske?
Men sätt isf nåt på insidan av det, annars växer ogräset in ändå, iaf mellan sten... crazy.gif

Ja, det är ju det... Jag skulle vilja ha nån kant som jag kan trycka ner en bit i jorden och som sticker upp en bit... blush.gif Sen kan man ju lägga fina stena utanpå. Det finns jättefina runda stenar i vår nya rondell bort en bit devil.gif
tinnak
Jag har lagt ner takpapp, remsor ca 20 cm som bara sticker upp så högt som själva gräset. Innanför, i rabatten, har jag lagt kullerstenar på samma nivå, runt en del rabatter och marksten runt andra. På så sätt kan jag köra gräsklipparens ena hjul på stenarna och pappen hindrar gräset från att växa in mellan stenarna. Jag tycker det blev snyggt. Jag vill inte ha någon kant som sticker upp och gör att man inte kan klippa gräset ända in till kanten. Hatar att gå omkring med grästrimmer eller krypa omkring med kantsax.
Chamomille
CITAT (tinnak @ 26-08-2007, 13:46) *
Jag har lagt ner takpapp, remsor ca 20 cm som bara sticker upp så högt som själva gräset. Innanför, i rabatten, har jag lagt kullerstenar på samma nivå, runt en del rabatter och marksten runt andra. På så sätt kan jag köra gräsklipparens ena hjul på stenarna och pappen hindrar gräset från att växa in mellan stenarna. Jag tycker det blev snyggt. Jag vill inte ha någon kant som sticker upp och gör att man inte kan klippa gräset ända in till kanten. Hatar att gå omkring med grästrimmer eller krypa omkring med kantsax.

Bra ide! Hatar också TRIMMERN!!!! ranting.gif Det får bli så. Tack för tipset. thanks.gif
*Ulrica*
tinnak - kan du inte ta en bild?

Jag behöver också tips på bra kanter men skulle vilja se bilder för att kunna föreställa mej det....
tinnak
Här kommer - bättre sent än aldrig - bilder på min rabattkant.
Jag har grävt ner remsor av takpapp (fick mycket över när vi la ny papp på lekstugetaket) och sedan lagt stenar innanför i rabatten.
[attachment=7096:stenkant.JPG]

[attachment=7097:stenkant_2.JPG]
Killensomvillhagrönafingrar
Vi har tyvärr inga rabatter ännu, eller åtminstone inte med blommor.
Detta kommer nog nästa år hoppas vi på.

Dock kan jag visa hur vi har tänkt oss att bygga

Vi har gjort liknande som tinnak med den skillnaden att vi lägger en rad med cementsten runt.
Detta då vi använder åkgräsklippare och den skumpar lite väl mycket när vi kör på kullerstenen.

Så våra rabatter kommer se ut som rundlarna men sett från gräset så här
Cementsten 1 rad
Kullersten en bit in ( då kan blommor o liknande inte växa ut över gräsmattan)
Sedan rabetten med vackra ting.
Krolliljan
Tegeltakplattor har jag sett på bild. Det såg trevligt ut ( hittar dock inte bilder) sad.gif
*Ulrica*
Här kan man se bilder på tegelpannekanter och andra kanter... (aot lista - trädgårdsskötsel - allmänt)
Krolliljan
CITAT (*Ulrica* @ 07-09-2007, 15:30) *
Här kan man se bilder på tegelpannekanter och andra kanter... (aot lista - trädgårdsskötsel - allmänt)

Där var bilderna !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon