Full version: ID-hjälp
Chamomille
Jag fick en gång för länge seda av en snäll människa (på aot-forumet) stora säckar med rötter... Hmm, dessa växer upp och blir 2-3 meter med släta fina blad, inga grenar tror jag, stammen är nog åt ljust röd-lila om jag inte minns fel, sedan vissnar de ner igen på hösten för att sedan komma tillbaka i ännu större omfång. Många kallar det ogräs, men jag skulle vilja ha såna i en kant på tomten som buller och insynsskydd. Är det någon som vet vad jag menar???
Fenja
Parkside - Fallopia japonica? Eller kanske jätteslide - Fallopia sachalinensis? Akta dig vad det sprider sig om det är det du har!
Mvh
Fenja
Chamomille
CITAT (Fenja @ 26-08-2007, 14:40) *
Parkside - Fallopia japonica? Eller kanske jätteslide - Fallopia sachalinensis? Akta dig vad det sprider sig om det är det du har!
Mvh
Fenja

Ja det är det. Tack. Jag vet att den sprider sig hejdlöst.... Hade den ju själv förut. Vill bara ha som insynsskydd på ett ställe där den inte kan komma så långt... Hoppas jag...
Fenja
Annars kan jag rekommendera, och bistå med fröer till, jättebalsaminer, blir 150-250 cm, blommar fint i olika nyanser från mitten av juni och ända tills frosten tar dem. De sprider sig också, men är betydligt lättare att rensa bort än sliden...
Mvh
Fenja
Chamomille
CITAT (Fenja @ 26-08-2007, 15:27) *
Annars kan jag rekommendera, och bistå med fröer till, jättebalsaminer, blir 150-250 cm, blommar fint i olika nyanser från mitten av juni och ända tills frosten tar dem. De sprider sig också, men är betydligt lättare att rensa bort än sliden...
Mvh
Fenja

JAAA!!! yahoo.gif Jättegärna!!! Favvis!!! Hade såna förut också... Tyvärr i all panik och röra glömde jag att ta med frön från alla blommor när jag sålde gamla huset.. sad.gif
Fenja
Då ska jag ta in ett gäng och låta den torka upp ett tag så de inte ruttnar så kommer de på posten sedan! Du kan väl pma mig din adress?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon