Full version: Tomater
Chamomille
Har ni något tips på körsbärstomater (och även större eller mindre) tomater som ger riklig skörd. I flera år har vi haft körsbärstomater, men det blir ju inte så många som man vill... Har då köpt färdiga plantor och det står "ger riklig skörd... sleeping.gif Icke nicke.

Finns det inte nåt som heter pärltomater föresten??
skogstroll
Jag har haft en Tiny Tim och en Mini som gett många bra tomater. Inte alls smaklösa (Tiny Tim) som man hört. Tiny Tim är ganska liten och kompakt till växten och Mini är hög (hos mig i alla fall) smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp du kan odla pärltomater som de kallas i handeln, det är en vildart som heter Solanum pimpinellifolium och har egentligen det svenska namnet vinbärstomat. Den säljs hos Impecta under namnet vildtomat 22kr påsen. Det står att man ska tjuva men när jag odlat den har jag inte tjuvat och det har gått bra ändå. En liten varning bara den har en enorm växtkraft så odlar man i växthus ska man vara medveten om att den tar stor plats och att man kan behöva klippa för att komma in i växthuset.

En mycket söt och god körsbärstomat som de flesta gillar är Sungold F1 (något dyra frön dock), detta är en sort som ska tjuvas och bindas upp.

Även Gardeners Delight är det många som gillar även denna ska tjuvas och bindas upp.

Mei Wei är ganska lik Gardeners Deligt och är också mycket god, ska tjuvas och bindas upp.

En av de godaste men inte vackraste eller den mest högavkastande sorten är bifftomaten Brandywine. Även denna ska tjuvas och bindas upp. Mycket gammal sort runt 1885 skriver Runåbergs där jag köpt mina frön.

Tomatfrön har lång hållbarhet (5-7år) så man kan köpa många sorter och bara så någon/några frön ur varje påse. Jag testar alltid någon ny sort varje år i år testade jag om Whippersnapper var så smaklös som jag hört och det var den, högavkastande och tidig men ganska vattnig smak.

Om du ska odla på friland är Sub arctic plenty och Alaskan fancy goda, ganska tidiga busktomater.

Du kan även titta i AoT:s trädgårdslistor på tomat för att hitta tips på sorter.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...a&section=T
Chamomille
Tack för tipsen. thanks.gif

Föresten, ger vildtomaterna mycket skörd?
Åsa, mälardalen zon 2
Vildtomaten är inte speciellt högavkastande men med tanke på hur högt kilopriset är i affären kan det kännas lyxigt att ha någon planta att plocka de små delikatesserna på.
Chamomille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-08-2007, 15:27) *
Vildtomaten är inte speciellt högavkastande men med tanke på hur högt kilopriset är i affären kan det kännas lyxigt att ha någon planta att plocka de små delikatesserna på.

yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon