Hej!
Har en Citronmeliss som under sommaren blivit väldigt "ful". Bladen är blekgröna/gula med små hål och nekroser. Har provat att flytta plantan från sol till halvskugga utan resultat. Hittar heller inga skadedjur på den. Någon som vet vad som är fel? Har nu klippt ner den ganska kraftigt, men är det någon vits med att torka bladen när de ser så dåliga ut? Läste någonstans att citronmeliss kan drabbas av en virussjukdom, men lyckas inte hitta någon mer info om det.
Någon som vet vad som är fel eller har några tips?
Hej och välkommen hit!
Många kryddväxter har farit illa av allt regnande här hos mig och riktigt ruskiga ut, jag tror inte att det nödvändigtvis är en sjukdom din planta fått. Jag skulle bara torka dem som är helt fria från skavanker.
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
27-08-2007, 07:58
Citronmelissblad som inte är helfräscha smakar gräs när man torkar dom, så jag håller med. Torka bara fina blad.
Täck plantan med finklippt växtmaterial, men inte färskt gräs, under plantorna och låt det ligga, åtminstone över vintern. Fyll på med färskt till våren, så har du fukthållning om det blir torrt, och stänkskydd om det blir regningt. Det är också lite medicinkur för växter som inte mår bra.
Tack för svaren!
Det blir nog till att slänga allt jag klippt bort, finns i stort sett inga blad som ser fina ut

Jag ska prova ditt tips Eva, så hoppas jag att plantan mår bättre nästa år.
Tråkigt, då jag verkligen gillar Citronmeliss som krydda.
Eva i Västerås
27-08-2007, 12:48
Fast jag tycker den är rätt tråkig torkad. En av dom där som tappar mycket fräschör. Det blir en helt annan smak, tycker jag.
Men - teet är snällt för oroliga magar, så jag torkar en hel del i alla fall och blandar sen i lite grönmynta för smaken.
Jag brukar försöka ha så mycket plantor att jag kan kruka in en för att ha i köket på hösten, så jag har färska blad så länge det nu går..
min citronmeliss som jag varit så stolt över har nu fått en mjölig hinna på alla blad....... ser ut som ett tunt lager mjöl helt enkelt... vad kan det var?
CITAT (ehlana @ 01-09-2007, 16:41)

min citronmeliss som jag varit så stolt över har nu fått en mjölig hinna på alla blad....... ser ut som ett tunt lager mjöl helt enkelt... vad kan det var?
Det låter som mjöldagg.
Mvh
Fenja
Jag fyller en kastrull med åkerfräken och vatten och kokar i minst 10 minuter, annars utlöses inte det verksamma ämnet kisel. Sila sedan av och späd 1/9 delar vatten och spraya på den drabbade växten. Frys en del av koncentratet och behandla på våren med i förebyggande syfte.
Mvh
Fenja
Åkerfräken..... nånting säger mig att det är en växt..... ska man plocka den utomhus alltså?
Ja, finns vilt ute, du ska plocka de "gröna granarna".
Mvh
Fenja
Okej tack för tipset! O du Fenja! Kan du allt om växter eller? Verkar så.....
Nääää, långt därifrån! Men jag är lite extra intresserad av örter och vad man kan använda dem till

Mvh
Fenja
Eva i Västerås
03-09-2007, 12:05
Annars kan man fuska och spraja med atamonvatten. Natriumbensoat är ju just svampdödande.
Mina citronmelisser ser ofta skräpiga ut i slutet av sommaren, jag tycker det ser ut som nån slags rost, alltså en svamsjukdom.
Tur är att citronmelissen växer så frodigt att man kan kapa den längs marken med jämna mellanrum och på så vis få nya fina fräscha skott och blad hela säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.