janisvikmanis
26-08-2007, 13:03
Jag såg piprankor. De var så vackra. Man kunde ha dem krypandes efter fasaden. Inte finns det någon i Västerås som skulle vilja låta mig gräva upp en 5-6 små piprankor att plantera i min trädgård?
Piprankan är väl inte svår av sig? Jag menar…om jag grävde upp en koka med lite rötter på kunde man väl få den att börja växa på tomten?
Egentligen tänkte jag plantera 3-4 tycken i en balkonglåda. Lådan, med jord och piprankor i petar jag hål i botten på, så regnvattnet kan rinna ur. Sedan ned i jorden utefter väggen med låda och allt som man snyggt täcker över. Tröttnar man på att ha piprankan där, plockar man upp lådan och gräver ned den på annat ställe igen.
Finns någon som vill dela med sig av piprankor på detta viset?
Varför jag frågar, är att jag inte vill vänta så rysligt länge på att några små ynkans frön skall ta sig och 1 år senare bli något. Det dröjer ju så länge innan det blir något annars.
:-)
Med vänlig hälsning,
janis.vikmanis@crossnet.se
Finns annars att köpa på de flesta plantskolor och handelsträdgårdar. Storlek ca 50-70cm höga.
Big Gardener
27-08-2007, 12:35
Pirankor (Aristolochia mandshurica eller A. macrophylla) är svårförökade, både med frön och sticklingar. Avläggare kan fungera, men det är inte heller helt lätt eftersom rottillväxten kan vara svag i början. Man delar inte på den heller som man gör med perenner och vissa vedartade buskar. För kommersiellt bruk är det många som mikroförökas i laboratorium. Min rekommendation är att du köper en själv.
Jag säger som Big Garderner,köp en planta,de kostar från 175:-kr uppåt inte så dyra men inte billigt heller.Glöm det att plantera i en balkonglåda,de ska planteras i jorden.
janisvikmanis
01-09-2007, 05:40
Tack för uttömmande, bra och informativa svar. Hm…det var inte så enkelt som jag trodde. Alltså, att planterar man piprankan, så "sitter den där". Det är väl främsta frågan för mig. 175 kr är ju inte så blodigt.
Men jag förstår…den inlåter sig inte på annat, helt enkelt, piprankan. Det är bra att veta, så man inte fantiserar ut något den inte kommer godtaga.
:-)
Med vänlig hälsning,
Janis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.