e_sedell
26-08-2007, 13:16
Finns det något register, gärna komplett, med sorter som är belagda med royalty, eller en lista på fria sorter?
Madeleine1
26-08-2007, 15:13
Hur menar du då? Royalty har jag inte hört talas om i det här sammanhanget...
e_sedell
26-08-2007, 15:55
Upphovsmannen till en namnsort får pengar då den odlas. Beräknat per antal. Man är skyldig att anmäla vad man odlar till Jordbruksverket. Naturligtvis gäller detta bara plantskolor. Jag har gjort en sökning på Jordbruksverkets hemsida men inte hittat något.
kerstin z5-6
26-08-2007, 15:59
Tror inte det -men det kan finnas -ett gemensamt register alltså
-Vad gäller rosor tror jag, men minns inte säkert att rosförökning av namnsorter endast får utföras( för försäljning) på licens de första 10 år en efter introduktion.-Men jag kan ha fel -det kan vara ännu längre tid ...
Heuchera sorter från Terra Nova är ju ett annat exempel
RibesRubusVitis
26-08-2007, 22:19
Svenska vinodlare som köper patentskyddade plantor från utländska plantskolor måste skriva på ett papper där de förbinder sig att inte ta sticklingar. Eftersom piratkopior ändå cirkulerar, kan vi som amatörer ta alla sticklingar vi vill, bara vi inte säljer nya plantor.
Hi!
Detta hade jag inte en aning om! Undrar vilket som är värst att ta olovligga sticklingar eller att fildela HA HA
e_sedell
27-08-2007, 18:58
Okej, synd, det hade vart smidigt.
Ja, om jag lagt ned en jäkla massa pengar på att få fram en ny art så vill jag inte se någon olovlig förökning. Låter kanske larvigt, men det är i princip ingen skillnad.
Madeleine1
27-08-2007, 20:06
Nej, jag tycker att det låter helt logiskt, men hade ingen aning om att det existerade! Nu har jag lärt mig något nytt!! Tack för det.
Återkom gärna om du hittar någon samlad förteckning!
I andra sammanhang när det gäller märkesskydd så är det väl
PRV som ansvarar för det. Den som vill ha en ny sort skyddad måste i alla fall presentera OMFATTANDE dokumentation, för att visa att den är unik och beskriva vilka egenskaper den har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.