Full version: Bladlöss på
isabel
Odlar lite inomhus, och i och med att jag flyttat tvingades jag välja vad jag skulle ta med mig, valde att ta mina chilisar av typen Cayenne Long Slim, och de har mått jättebra.. De har växt som ogräs tills för några dagar sedan då jag märkte en hel drös med bladlöss på en planta, nu har de spridit sig och finns på nästan alla växter sad.gif!

Min fråga är nu, vad ska jag göra för att få bort dem, utan att skada växterna?
Hjälp mig!!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Provadotabletter kan du köpa i större dagligvaruhus eller på handelsträdgårdar, blomsteraffärer och så, står på förpackningen hur du ska göra. Annars kan du blanda 1 dl såpa, 1-2 msk T-röd med en liter vatten och spraya växterna med, detta får du upprepa ett par tre gånger.
Provado ska du kanske inte använda på växter du ska äta förstås.
Mvh
Fenja
myrtille
Bladlöss brukar man lätt kunna skrapa bort från chili i och med att bladen är plana. Jag brukar också ha en tejpbit där de lätt fastnar. Provado skulle jag inte använda till chili men såpsprit eller bara såpa och vatten är vad som brukar rekommenderas. Jag använder inga medel alls men har ändå lyckats hålla populationen nere, men då har jag de utomhus och det finns andra insekter som äter upp dem. Om du bor nära ett ängsområde skulle jag rekommendera dig att gå ut och leta nyckelpigelarver. De är otroligt glupska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon