Full version: Liguster!
MagnusN
Hejsan!

Första frågan för mig på detta forum.

Vet att det har stått lite om liguster innan, men jag måste ställa denna fråga. Vår häck ser fördjäklig ut, den är mycket gles nere i, många gamla "ruttna" pinnar bland häcken också. Först tänkte vi skicka hela häcken till återvinning men har bestämt oss för att klippa ner den och ge den en chans. Kan man klippa den till hösten/vintern eller ska vi vänta till mars/april nästa år? Bor utanför Malmö! Hur lång tid kan det ta innan den är uppe i 1,5 meter? (vet inte om jag vill höra svaret på sista frågan egentligen)wink.gif

Tacksam för svar.

Mvh, Magnus
Hannele
Med lite kärlek och känsla kan man få liv i en gammal ligusterhäck.
Ni vinner ingen tid på att klippa nu på hösten, riskerar bara förfrysna toppar..
Vänta till mars, då beskär ni den ner till 15-20 cm.
MagnusN
Stort tack för svaret!

Då väntar vi till Mars.smile.gif

Trädgårdsflanören
Hur lång tid kan det ta innan den är uppe i 1,5 meter?

Om du bara klipper sidorna lite snett innåt och låter bli toppskotten, så kan du nog tvinga upp den en 30-40 cm/år. Gödslar du ordentligt, så kan den förståss sticka ännu en bit, men en fyra till fem år får du säkert vänta innan den börjar nå topphöjden.
MagnusN
Aaa, underbart, fick lite mer hopp nu. Ska testa detta först, absolut värt ett försök. Tack så mycket:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon