Carin Fredlund
Vi har under större delen av sommaren haft en hare i vår trädgård. Den har några favoritställen som den håller till på, bl a en speciell plats i potatislandet. Vi har mest sett den äta ogräs på grusgången (vilket vi förstås uppskattat) men inga egentliga angrepp på grönsaker och annat, förrän på sista tiden. All blast på vaxbönorna har nu gått åt, men jag hann rädda bönorna. Det verkade som om haren föredrog blasten, så bönorna hängde oskadda, när blasten började bli tuggad på. Jag tror det kan vara haren som tuggat lite på en zucchini. Men för övrigt, som sagt, verkar den inte så farlig. Är det fel, har vi bara hunnit se harens förberedelser för den totala vandaliseringen av våra köksland ännu? Finns det något haren är mer intresserad av än annat?
Alba
I vår stuga äter haren ALLT.....och då menar jag verkligen allt.

Blommor, rosenbuskar, spirea, gräs .....ja allt som går att tugga i sig går de lös på.

Det kan ju bero på att vi har stuga på en ö och utbudet av mat inte är så stort.

Har den börjat få smak på ditt köksland är nog risken stor att den återkommer. De brukar börja leta mat ganska sent på kvällen innan mörkret kommer så håll utkik. Tidigt på morgonen är de nog ute också.
Kakaduan
Vi har harar på tomten och det är inte nu på sommaren som de är ett stort problem - en blomma eller lite sallad kan man ju leva med att de snor. Problemet, åtminstone hos oss, är vintern - då ger de sig på kvistar och bark i brist på annat. Hos oss brukar de också sitta och mumsa på sådant som fallit ner från fågelbordet. Vi försöker skydda träd och buskar med nät och gnagskydd.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon