Full version: Vindruvor
mariej2
Hej!

Jag tänkte höra om någon kan ge mig tips (så jag kan ge min mamma tips) om hur hon ska bete sig för att få fram vindruvor på sin Zilga. Hon har den ute mot en vägg. Jag vet inte hur långe hon haft den, men jag tror att det är i alla fall 5-6 år om inte mer. Jag tror att hon fått en liten vindruvsklase en gång.
Vad ska det vara för jord?
Ska den beskäras och i så fall när och hur många gånger?

Tack på förhand från en som inte har gröna fingrar
Lady Hamilton
Jag har en Zilga som är flera år gamal och det är nu 3:e året som jag får druvor. Jag har min planterad i sandblandad torvjord och gödslar med Ko-på-påse på våren Och sedan lägger jag gräsklipp runt plantan under sommaren. I år har det varit extremt torrt väder här och jag har varit dålig på att vattna men det blir massor med druvor ändå. Jag gissar på att din mamma missat med gödningen Kolla med henne hur/när hon gödslade sist

Beskärningen kan man göra precis hur som hellst. Zilga bara växer och frodas. Beskär plantan som ni själva vill ha den
jegi
Det är klart att får du massor med druvor så funkar det ju förstås, men annars har jag fått lära mig att man ska vara försiktig med bevattning av druvor när dom väl är etablerade eftersom de har så pass djupt rotsystem att de hittar vatten ändå. Följden av bevattning blir då att blir då att man stimulerar ytlig rotbildning som i sin tur blir känslig för torka.
Under extrem torka får man kanske kompromissa om bladen börjar sloka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon