Lena N
Jag har byggt en kompost av små pallkragar (60 x 80 cm). Bild finns i mitt album.

Komposten ska nu förses med lock. Jag har två gamla luckor till köksskåp, som skulle passa bra, men de är inte gjorda för att stå emot väder och vind. De är helt släta med något mellanbrunt faner. Kan jag göra dem vädertåliga med målarfärg eller träolja?

Eller finns det en bättre lösning? wink.gif
Pher
Jag har också byggt en likadan kompost. Linolja borde funkar ypperligt att olja in dem med. Ett tips där kanske kan vara att köpa linolja på sprayburk om du är lat. Finns billigt på Biltema. Kanske är det dock några andra skumma saker i det. Det är gjort som rostskydd, men står även att man kan olja in möbler och liknande med det.

Ska du lägga på locket redan eller förbereder du till vintern? Tror du ett lock nu skulle funka bättre? Isåfall kanske jag själv skulle försöka hitta något lock.

Mvh
KURT
Linolja fungera nog bra om det är kompakt trävirke som man behandlar (och då får inte trät vara målat utan måste vara obehandlat). Jag tror att om det överhuvudtaget skall fungera med köksluckor (som inte är gjorda av kompakt trävirke) så måste allt vatten stängas ute. D v s man måste lacka dem med en lack som stänger ute all fukt.
Ralf
luckorna funkar kanske hygglo, men KANTERNA, där faneret är limmat tränger nog vattnet in i små småningom.
Cilla
Om du spikar panel på dem håller luckorna längre.
Om ytan är fin och du vill behålla den synlig kan ett par tunna epoxilager och ett par lager härdlack ovanpå göra att den håller hur länge osm helst. Reslutatet ser ut som att ytan just fernissats med sitt 20:e lager.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon