Full version: Barn rum
mazlin
Jag ska börja inreda sonens rum..
Det är morgon/förmiddags sol och vi bor i Sthlm..

Gärna lätt skötta växter och som absolut inte är giftiga
Tanken är att de ska stå i fönstret och ev på golvet
sanakan
Jag tycker suckulenter (Crassula) är ett bra val. Alltså sådana fetbladiga växter av släktet crassula, finns ju i en massa roliga former! Min favorit är de som ser ut som "tentalker", som reser sig uppåt med små fördjupningar högst upp. De tycker jag passar i ett barnrum i roliga krukor.

I övrigt tycker jag också att "elefantfot" (flasklilja) är fin i barnrum. Den ser verkligen ut som ett riktigt träd och är lättskött! Passa på på Plantagens REA nu om det finns något nära dig. 50% på alla gröna växter. Jag köpte mig en fin stor flasklilja härom dagen. Här är en bild som visar ungefär vilken jag menar:
http://toptropicals.com/pics/garden/05/n2/2940.jpg

Fenja
Här kan du kolla vilka växter som är giftiga.
Mvh
Fenja
Tosan
Min son gillar st paulor. De blommar ju emellanåt åxå. smile.gif
Limeblossom
Va? Kan man ha blommor i ett barnrum?? smile.gif Varje försök slutar med att någon av dom har ner krukorna med rullgardinen... Fast mina barn är bara (snart) 5 och 2.5 år.
emas
Kanske kan sonen tycka det är roligt med prydnadsgräs i rolig behållare? Ha saker i gräset? Klippa gräset efter egen smak? Fast det beror väl på hur gammal sonen är förstås ...

Vi hade tusenmödrar hemma när vi var små. Och, de där jag har glömt namnet på - de som skjuter iväg små fröer.

emma
mjaumuffins
CITAT (sanakan @ 26-08-2007, 20:55) *
Jag tycker suckulenter (Crassula) är ett bra val. Alltså sådana fetbladiga växter av släktet crassula, finns ju i en massa roliga former! Min favorit är de som ser ut som "tentalker", som reser sig uppåt med små fördjupningar högst upp. De tycker jag passar i ett barnrum i roliga krukor.

Den crassula du pratar om passar ju väldans bra i ett barnrum eftersom de liknar SHREKöron tongue.gif
Har ni sett!!! biggrin.gif

?

sanakan
jag älskar den där crassulan som sagt, men inte för att de likar shrek-öron utan mera för att de liknar tentakler från något monster från en gammal 80-tals sci-fi-film biggrin.gif

Inka
Hej!
Jag tycker blommande växter! Barnen blir så stolta om deras blommor blommar!
Hibiskus, hoya i amplar, ampelfackla är fantastiskt blomvilliga och inte giftiga. Kanske också en kalamondin? /Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon