Full version: Orkide?
sagani
Hej!
Jag har nu, för första gången i mitt liv, blivit en lycklig ägare till två underbara orkideer! De heter Paphiopedilum och en vanlig Phalaenopsis.
Nu undrar jag hur de ska skötas? De står i barkjord, vilket jag förstår är rätt. De står i plastkrukor, funkar det? Det jag har gjort, för att få det snyggare på fönsterbrädan, är att jag har satt ner de krukorna i två andra krukor, som är större så det är luft mellan inner- och ytterkruka. Är det ok? Ytterkrukorna var lite höga, så jag fyllde i botten med helt vanlig jord, det kan väl inte störa? Eller?
Där jag köpte dem sa de att de precis fått vattenbad, så det behövde jag inte göra på ca 10 dagar.
Är det något annat speciellt som jag ska tänka på?
Tacksam för svar!!!! happy.gif
Blomstertanten
Bättre ayy fylla botten i krukorna med lecakulor eller grus. Orkidéer vill inte stå med fötterna i blöta.
Margith
Jag sätter ett upp och nervänt fat i botten av ytterkrukan, då är jag säker på att orkidéen aldrig står med fötterna i vatten.
Lottas
Jag har mina två phalaenopsis i orkidékompost i glaskrukor (för att rötterna ska få ljus).
En gång i veckan kollar jag om de är torra i så fall vattnar jag igenom så att all kompost blir genomdränkt. Enkelt genom att ställa krukan i en större skål och slå vatten över komposten tills det når kanten och sedan får det sakta rinna igenom. Det sista vattnet häller jag ut genom att tippa krukan. Viktigt att komposten hinner dra åt sig fukten men att inget vatten står kvar i botten på krukan eller fatet.
Ofta är det imma kvar på insidan av glaskrukan när jag kollar, då väntar jag en vecka till innan jag gör nästa koll.
Lycka till med dina orkidéer!
guntil3
Jag har c:a 20 st olika orkidéer som trivs alldeles förträffligt och blommar regelbundet och jag vattnar dem med en liten skvätt vatten en gång i veckan. Man ser på färgen på rötterna om de behöver vatten, har de gröna rötter så behövs inget vatten, grå rötter så behöver de vatten. Någon gång ibland så doppar jag ner hela krukan i en hink med vatten men det är kanske varannan eller var tredje månad. Jag har nästan alla i ytterkrukor. Det viktiga är ju att de inte står blött om fötterna.

vill bara tillägga att du kan läsa massor av bra saker på denna hemsida www.orkidesallskapet.se där har jag lärt mig massor.
Gunilla
sagani
Tack för hjälpen!!
Och tack för tipset på hemsidan, ska genast kolla upp den smile.gif
Hoppas nu jag lyckas, vill så gärna att de ska ha det bra ju! Jag har lecakulor hemma, så jag ska genast byta ut jorden till leca istället. Lät som en bra idé.
Än en gång, tack!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon