Lottas
Fick den av mamma för 17 år sedan och hon kallade den "Novemberek". Kompisar säger att det är en höstaster, men jag tror inte på det, främst pga bladformen som jag tycker liknar chrysantemum.
Den blommar augusti - november. Blir 50-100 cm hög.

[attachment=6778:novemberek.JPG]
[attachment=6779:bladen.JPG]
[attachment=6780:busken.JPG]

Någon som kan bekräfta vad det verkligen är?
Ophelia
Ja jag tycker nog att det verkar vara något i "chryssfamiljen", kanske kan det vara "Chrysantemum rubellum","Dendranthema rubellum eller morifolium". Den är sannerligen URSNYGG!! Jag är väldigt avis på dig smile.gif Har den överlevt så länge så är det säkert en härdig rackare som är väl värd att ha.
*Stintan*
Jo men visst är det en chrysantemum men för mej är det en gåta hur du lyckats få den att överleva i såå många år confused.gif smile.gif
Ophelia
Håller med Stintan, vill oxå veta hemligheten med att du får den att överleva ute smile.gif
Lottas
Den hemligheten får jag nog inte reda på förrän arvet ska skiftas ut ;-). Hoppas det dröjer många år ännu. Mamma är 83 och orkar inte med trädgård längre.

Härdig är den. Jag bor i zon 4 och jag gör inget med den mer än att jag INTE klipper ner den på hösten.
igl
Chrysantemum rubellum, höstkrage, tycker jag det ser ut som
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon