HelenaL
Hur sätter man egentligen kärnor av t.ex. körsbär, plommon och oliv? Sätter man hela kärnan som den är, eller krossar man skalet och planterar kärnan inuti? Det borde ju ge snabbare groning, tycker jag. Jag har just testat båda varianterna, men är nyfiken och vill veta nu! Någon som vet? thanks.gif på förhand!
KURT
Man kan fila på det yttre skalet för att det skall öppnas fortare. Men eftersom fröna ändå måste ha en köldbehandling så är det enklast att bara plantera dem i krukor utomhus på hösten. Och sedan låta dem stå ute över vintern. Då kommer också det yttre skalet att brytas ned, och de gror till våren.
HelenaL
Aha, tack för det svaret! En tredje variant, alltså, att fila på skalet biggrin.gif Nåväl, då låter jag dem stå ute i vinter, och väntar. Något tips om vad man kan ställa över dem, så inga djur kommer och gräver upp dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon