Blixten
Köpte ett citronträd förra sommaren med citroner på. I år ha den blommat ordentligt med väldigt många små citroner på. Men kan mitt lilla citronträd orka med ca 20 citroner? Ska jag ta bort så att det bara blir två tre stycken kvar eller vad göra? Citronträdet är ca 75 cm högt.
kerstin z5-6
Det brukar själv reglera antal frukter smile.gif
Åsa K, zon 1
Hum............

Mitt citronträd har jag haft i 6 år är ca 150 cm högt. Jag plockar bort så många kart som jag hittar och lämnar endast kvar kanske 2 på varje gren.

Förra året hjälptes min dotter och jag åt att plocka bort mellan 150-200 kart. Anledningen var att trädet bar ca 50 ganska stora citroner och vad skulle jag med alla dem till, jo mina grannar tyckte det var trevligt med hemodlade citroner. De trodde inte att de var ätbara förrän de fick smaka.

Numera har jag trädet för blommornas skull och sparar endast ca 10 kart. Min erfarenhet är att det bara är ett fåtal kart som torkar och faller av.

* Glöm inte att gödsla rejält *
Lady Hamilton
Jag har 3 olika sorters Citrusar som blommar och ger frukt "Mini" Citrus, Vanliga Gula Citroner och Mandarin. Även jag låter mina Citrusar sköta sig själva när det gäller frukt sättningen tummenupp.gif ( Det är sant att citrus plantan låter inte fler frukter mogna än vad den orkar bära) Och för mig har det fungerat perfekt Risken om man börjar att plocka bort kart är att det lätt blir "sår" i plantan, som sedan kan ge bakterier och annar "oknytt" fotfäste"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon