Bee
Det har ju hintats här att kanadensare kanske, kanske inte är så förtjusta i klimatet i zon 2-3. Hur är det med det? Jag skulle vilja ha en diskussion.
Mina två - en Louise Bugnet och en Lac Majeau - ser inte ut att trivas riktigt. Dom kom sig fint i början (I maj) men nu i slutet av augusti när jag summerar årets rosinköp så är det just dom två jag är mest missnöjd med.
Dom har blommat väldigt dåligt jämfört med dom andra.
Dom skulle vara friska - dom är är angripna av ngn sjuka med gula blad osv. Dom ser väldigt tråkiga ut, ca 45 cm höga och ngt mindre på bredden. Tillväxten ser inte bra ut.
Så - vad har ni för tankar. Var det fel att sätta kanadensare här i västra vindpinade Göteborg? Tål dom inte salta vindar??
Som exempel kan jag ju säga att "klenisen" Schneewittchen (som dom andra två skulle skydda!) har frodats otroligt väl.
Eller är jag bara ute för tidigt? Alla är ju planterade samtidigt och dom kanske har olika lång tillväxt?
Vad tror ni experter?
kerstin z5-6
Om kanadensare i göteborg kan jag inget annat än att de brukar bli jättar, lac -160x120cm efter två år i z3 -och rosor, i synnerhet dessa - visar a ldrig sitt rätta jag år ett -ibland först år tre -Avvakta o ta djupa andetag smile.gif
Klenisen har tappat huvudet smile.gif växer som attan och skulle dö första vintern i z6 smile.gif Hos dej är det egalt ..
Bee
Så du menar att jag skall ta några djupa andetag, mata ett tag till med bananskal och avvakta smile.gif
Jo, med tanke på vad dom kostade (snål som jag är biggrin.gif) Så får jag väl göra det.
Men jag är förvånad ändå. Jag hade faktiskt trott att dom skulle växa som bara den.
Tidigare var jag orolig för min pyttelilla Bonica. Nu blommar den överdådigt och ser ut att trivas förträffligt. Fast den är liten, det är den.
Det kanske är så att man får se det här med utvecklingen av nya rosor över några år.
Kajsa
Bor i zon 3-4 och har en massa Kanadensare och tycker inte dom är sjukare än andra rosor, det där pratet är överdrivet tycker jag. Att dom tål kyla, är robusta är värt väldigt mycket. Louise Bugnet är hos mig 2 m hög, den andra har jag inte men den lär också bli hög. Din zon är ändå mildare än min, klart dom ska växa. Har ni inte haft väldigt blött där på västkusten i sommar ? Ev. svampsjukdom kanske, bristsjukdom, dålig dränering vid blöta, har du lerig jord ? Ibland står dom och stampar ett år, så vänta ska du se nästa år att dom tar ett skutt.
AnnammA
Detta årets sommar med allt regnet har ju inte varit helt bra för rosorna...

Hälsn

AnnA
kerstin z5-6
Fast rosor mår inte så illa av vatten -de utvecklar de underjordiska delarna -Hoppas de sättar fart i vår i stället smile.gif
titti49zon6
Håller med Kerstin, min Therese Bugnet på stam hade sorken kalasat på i vinter ranting.gif
hade gett upp hoppet om den då den var ringbarkad, men nu kommer ett stort ,rakt kraftigt skott bravo.gif
så nu ska jag se till att skydda stammen på den i vinter så att jag får en ny stamros
Kanske är det fukten nu som gör att den växer så bra, jag såg den inte förra veckan men idag...hurrra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon