emas
Hej hej

Tänkte experimentera lite med pannacotta-smaker. Ja, jag vet att det är onyttigt. Grädde och socker. Ack. Men, gott!

Tänkte mig lite vanilj i den vita delen och kiwi i genomskinlig del ovanför. Men känner att det saknas något. Har ni tips på något med orange/röd eller kanske läckert grön färg som finns att få tag på i september som skulle passa tillsammans med kiwin? Glömde - tänkte mig lite kexsmulor i botten också smile.gif

Andra bra smakkombinationer ni provat eller tänkt på?

Gjorde kex + vanilj + blåbär i somras = tips från mig!

pannacottatestaren emma
herkules
just nu är det mjölkchokladpannacotta med färska bär som gäller här hemma! tummenupp.gif
KURT
Om du skall experimentera med bär och frukter så kanske du bör värma dem? En del frukter (t ex kiwi, mango, papaya & ananas) innehåller proteaser som kan bryta ned gelatinet så att det blir rinnande! Värmer man frukten (om den klarar att värmas utan att smaken eller konsistensen påverkas) så inaktiverar man enzymerna. Det är också därför som en del frukter gör att t ex gräddtårta smakar konstigt om frukten (t ex kiwi) får ligga på länge, proteinerna i grädden börjar brytas ned.
emas
CITAT (KURT @ 30-08-2007, 09:58) *
Om du skall experimentera med bär och frukter så kanske du bör värma dem? En del frukter (t ex kiwi, mango, papaya & ananas) innehåller proteaser som kan bryta ned gelatinet så att det blir rinnande! Värmer man frukten (om den klarar att värmas utan att smaken eller konsistensen påverkas) så inaktiverar man enzymerna. Det är också därför som en del frukter gör att t ex gräddtårta smakar konstigt om frukten (t ex kiwi) får ligga på länge, proteinerna i grädden börjar brytas ned.

Aha - jätteintressant! Hade jag inte en tanke på! Bra att tänka på. Kanske ska göra geledelen ovanpå lite tjockare i helgen då. Lovat bjuda på panna cotta. För jag är inte säker på att kiwin blir det samma om jag värmer den ... får testa till en annan gång. Förresten, en uppföljningsfråga då - vad händer om man gör marinader till kött med de frukterna i? Blir köttet mer mört då? Proteinnedbrytning ... eller tänker jag fel nu?

Summan smak som det blir i helgen, tror jag smile.gif : digestive, vanlij, kiwi, passionsfrukt och chokladbitar.

CITAT
just nu är det mjölkchokladpannacotta med färska bär som gäller här hemma!

Låter också gott! Mjölkchoklad = oboy? eller grädde + kakao? eller något annat?

emma
KURT
Ja man kan mycket väl använda frukter som innehåller proteaser för att möra kött, men det är ju främst ytan på köttet som möras. Det tränger inte in i köttet. När kött får hänga för att möras, så är det de egna proteaserna i köttet som verkar.

Ett roligt experiment man kan göra är att skära en bit färsk ananas eller papaya och stoppa under överläppen (som snus), så märker man snart att läppen domnar bort!

Den frukt man köper konserverad i burk är uppvärmd, så den innehåller inga aktiva proteaser.
emas
Tack för massa spännande experiment och fakta!

En ny uppföljningstanke - gjode mina efterätter med gelesocker och inte gelatin. Gissar att gelen mest består av kolhydrater och inte protein då. Eftersom det gällde proteaser så borde väl kiwin hålla sig lugn och gelén få stå kvar som den är, eller? Eller tänker jag galet - har de ersatt proteinet med ett annat protein tro?

Nåja, om det stämmer är mitt tips - gelesocker till er som vill använda kiwi. Ja, det är nog mitt tips ändå. Inte alls lika krångligt och oberäkneligt som gelatin. Eller är det någon som hittat nackdel med gelesockret?

experiment-sugna emma
Mollis
Hallon är gott i Pannacotta!

//Mollis
KURT
Förtjockningsmedlet i Gelésocker är fruktkärnmjöl och det kommer från Johannesbrödträdets frön, och det är som sagt en kolhydrat. Och det bör inte vara något problem med olika frukter tillsammans med dem. Tidigare har man ersatt gelatin med agar-agar, det är kolhydrater från alger, men de är nog dyrare.

Det var nyligen problem med med förtjockningsmedlet guarkärnmjöl, som mejeriföretaget Valio hade i matlagningsgrädde. man fann dioxin i det, men det berodde på att man använt något bekämpningsmedel i Indien. Men det kan ju hända med alla typer av livsmedel.
Kakaduan
Jag har gjort en jättegod variant som det var saffran i!

Kakaduan
lyckero
Min godaste pannacotta (och enda...) består av grädde, vit choklad och gelatin i grunden. Ovanpå en gelé av havtornssaft.
Jättesmarrigt.
Lyckero
KURT
CITAT (lyckero @ 09-09-2007, 20:40) *
Min godaste pannacotta (och enda...) består av grädde, vit choklad och gelatin i grunden. Ovanpå en gelé av havtornssaft.
Jättesmarrigt.
Lyckero

Jag tror att de kan vara bra med ganska dominerande fruktsmak. t ex havtorn, passionsfrukt eller fläder.
karjo
CITAT (herkules @ 30-08-2007, 09:20) *
just nu är det mjölkchokladpannacotta med färska bär som gäller här hemma! tummenupp.gif

Får man be om receptet?? rolleyes.gif blomma.gif
herkules
CITAT (karjo @ 10-09-2007, 13:30) *
Får man be om receptet?? rolleyes.gif blomma.gif

Pannacotta
3/4 blad gelatin
2½ dl vispgrädde
2 msk socker
100 g mjölkchoklad, grovhackad

Så här gör du:
Lägg gelatinbladet i kallt vatten i 5 minuter. Koka ihop grädden och sockret till pannacottan tills 2 dl återstår. Lägg choklad och gelatin i en skål. Häll över gräddkoket och rör om tills det är helt slätt. Häll smeten i en form 8x10 cm och frys in.

Jag har hallon och björnbär till.
Vill du ha recept på en mjölkchokladcheesecake också? flirting.gif
karjo
Tack! Tar gärna det andra receptet oxå! Låter sååå gott! smile.gif
Bessie
Jag har två som jag brukar växla mellan när jag ska glänsa, lavendelblommor & honung och stjärnanis & karamell. Den senare är lite pillig att göra eftersom den kräver att man kokar ner en sockerlag tills den blir knäckig och gyllenbrun och sen späder med liten mängd kokande vatten innan man har i grädden.

Min lätt-pannacotta innehåller f.ö. mjölk och yoghurt.
herkules
CITAT (karjo @ 11-09-2007, 12:21) *
Tack! Tar gärna det andra receptet oxå! Låter sååå gott! smile.gif

Ingredienser till botten:
- 10 st digestivekex
- 75 g smält smör

Ingredienser till fyllningen:
- 200 g philadelphiaost
- 150 g mjölkchoklad
- 1 msk vanlijsocker
- 1 ½ dl vispgrädde

1. Smält smöret och slå sönder digestivekexen till smulor.
2. Blanda smöret och smulorna så att smulorna suger upp smöret.
3. Tryck ut smör- och kexblandingen i en form så att det blir en pajbotten. Stoppa in formen i kylen medan du gör fyllningen.
4. Smält chokladen i ett vattenbad.
5. Lägg philadelphiaosten i en bunke och rör om med en sked tills den är jämn och lättvispad. Häll i den smälta chokladen och vaniljsockret och rör om.
6. Vispa grädden i en annan skål och rör ner den i chockladkrämen. Rör tills det blir en jämn smet.
7. Häll chokladsmeten över botten och fördela den jämnt. Låt stå i kylen ca. en timme.

Jag låter den stå till dagen efter - godast då!
karjo
Kan knappt välja vilket som ska göras till helgen.. vi får väl se. Tack! smile.gif
emas
CITAT (Bessie @ 11-09-2007, 13:25) *
Min lätt-pannacotta innehåller f.ö. mjölk och yoghurt.

Berätta mer! Har du recept?

Min senaste var smaksatt med kaffe och vanilj. Mmmmm... men hmm. Nu känner jag att jag behöver lite sundare efterätter/fikastunder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon