|
Nu är det dags att säga stopp för diVätemonoOxid. Detta ämne orsakar varje år många människors död. Det ger även allvarliga bränskador ofta. Ämnet används bland annat av kärnkraftsindsutrin, försvarsindustrin, men även av tex Livsmedelsindustrin! Dessutom sprids det på ett ganska okontrollerat sätt i våra trädgårdar! Detta kan inte fortgå! Ni kan läsa mera på den amerikanska sidan http://www.dhmo.org/
*Ulrica*
27-08-2007, 09:33
Jag har hört talas om detta ämne! Jag upptäckte att vi hade det här hemma i badrummet, helt chockerande! Jag tror att min son kan ha blivit utsatt för det...
Upprörande. Själv har jag givetvis inte använt medlet i sommar, men ibland blir man ju frestad att ta till kemiska medel. Under rätt förhållanden har ju divätemonoxid en starkt tillväxtfrämjande effekt.
Oh, hjälp, tänk vi som dessutom har det i köket!
vindspel
27-08-2007, 09:50
Vilka fabrikat gäller det?????
*Ulrica*
27-08-2007, 10:00
Det är alla fabrikat, både de i storpack, på flaska och i tunnor. Det värsta är ju att det säljs i vanliga livsmedelsaffärer och det är inte ens någon åldersgräns!  Jag läste att det räcker med att andas in ganska små mängder av det för att man ska dö!
CITAT (*Ulrica* @ 27-08-2007, 11:00)  Det är alla fabrikat, både de i storpack, på flaska och i tunnor. Men om det finns i alla fabrikat - hur ska vi då kunna undvika det? Då har ju alla människor i hela världen utsatts för det??? Förstår inte riktigt men så har jag inte kollat in hela sidan som det länkas till heller.
Gossen Ruda
27-08-2007, 10:19
Är det något nytt "storlarm" som sen visar sig vara ofarligt? Mer info tack, helst på svenska.
Minns ni kemin? 2 väteatomer på en syreatom?
Vatten (ett indoeuropeiskt arvord), H2O (vetenskapliga namn: diväteoxid(alt. Divätemonoxid) och dihydrogenmonoxid, vanligt latinskt namn: aqua), är en kemisk förening av väte och syre.
Dags att slå näven i bordet tycker jag, så här kan vi ju inte ha det!
Väldigt rörig hemsida och jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka innehållet. Finns en hel del saker som gör att jag känner nja, hmmm...
Chalmerister har länge varnat för detta kemiska hopkok. Säger väl allt egentligen.
Men huga så skrämmande upplysningar! Och just idag som det t.o.m. regnar...
mamamaggan
27-08-2007, 10:42
Ojojoj , jag som använde det i köket i morse !!!!!!!!!!
Varför har vi inte blivit varnade förut ??? Här har man gått och använt det i stort sett i hela sitt liv !
Jisses!
Jag som samlar på det utomhus, t.o.m. lagrar inomhus!
En av kemisterna som isolerat fram ämnet är den tyske vetenskapsmannen Alexander von Humboldt, och det vet man ju hur sådana är. BÅDE tysk och vetenskapsman, då är det illa. En del av beståndsdelarna ingår dessutom i DDT.
*ryser* Inte konstigt att jag känner mig risig efter denna sommar.
caprifol
27-08-2007, 11:52
CITAT (Pirum @ 27-08-2007, 12:06)  En av kemisterna som isolerat fram ämnet är den tyske vetenskapsmannen Alexander von Humboldt, och det vet man ju hur sådana är. BÅDE tysk och vetenskapsman, då är det illa. En del av beståndsdelarna ingår dessutom i DDT. Både tysk och vetenskapsman och DÖÖÖD! Så illa är det alltså!
Piccante
27-08-2007, 11:53
Inget nytt, har ni inte hört den gamla vitsen; divätemonoxid är ett farligt gift som omger Visby stift. Lika sant nu som då. Ett förbud är troligen inte möjligt då det måste harmoniseras med övriga EU för att inte ses som ett otillåtet handelshinder för varors fria rörlighet inom unionen. Är det tillåtet i ett land så är det automatiskt tillåtet i hela unionen. Ni som vill se ett förbud för hoppas att det blir en valfråga inför nästa val till EU parlamentet.
Detta farliga gift lär omge Visby stift.
Snöflinga
27-08-2007, 17:26
 I vilka produkter finns detta, tydligen livsfarliga ämne
I nästan allt så vitt jag vet... Till och med i maten vi äter!
kerstin z5-6
27-08-2007, 17:57
och till 85 % i gurka -nästan lika mkt i människa
Piccante
27-08-2007, 18:24
CITAT (Snöflinga @ 27-08-2007, 18:26)   I vilka produkter finns detta, tydligen livsfarliga ämne  Finns i de flesta produkter, tyvärr kommer man inte i från det hur man än försöker undvika det. Men läser man innehållsförteckningen så har de dolt det under ett mer oskyldigt trivialnamn så man inte ska reagera.
Snöflinga
27-08-2007, 20:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2007, 18:57)  och till 85 % i gurka -nästan lika mkt i människa  Vilket trams  Tror jag inte ett dugg på
CITAT (Snöflinga @ 27-08-2007, 21:12)  Vilket trams  Tror jag inte ett dugg på  Tyvärr, inget trams - så är det, enbart kall fakta.
*Ulrica*
28-08-2007, 08:50
När jag vaknade nu på morgonen var hela gräsmattan täckt av divätemonoxid!  Nu tror jag att jag ska gå och ta mej en dusch!
Blomstertanten
28-08-2007, 08:53
Jag har hört att det bara är för utvärtes bruk , men jag har använt det för invärtes ! Är det farligt ???
CITAT (*Ulrica* @ 28-08-2007, 09:50)  När jag vaknade nu på morgonen var hela gräsmattan täckt av divätemonoxid! Nu tror jag att jag ska gå och ta mej en dusch!  Samma här  , sen har jag upptäckt att jag har fullt i både dammen och poolen  . Frågan är vad vi ska kunna göra åt denna farsot
Biggan_
28-08-2007, 09:39
På vintern blir det oftast en helt annan struktur på det och då kan det verkligen bli livsfarligt!
Frågan är ju varför vi inte fått reda på detta innan?!! Hur länge hade regeringen tänkt hålla oss ovetande? Det börjar ju bli som i gamla Sovjet här med. Mvh Fenja
CITAT (Biggan_ @ 28-08-2007, 10:39)  På vintern blir det oftast en helt annan struktur på det och då kan det verkligen bli livsfarligt!  Japp! Då kan man till och med Slååå ihjäl sig!! på denna fruktansvärda vätska
Vi borde kräva att regeringen avgår och tillsätter ny personal på smhi! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 28-08-2007, 11:30)  Frågan är ju varför vi inte fått reda på detta innan?!! Hur länge hade regeringen tänkt hålla oss ovetande? Det börjar ju bli som i gamla Sovjet här med. Mvh Fenja Har du nåt bra förslag Fenja? Såg på tv:n igår att de bearbetar sin ångest med att hålla liv i allt vad teatrar heter. Allt för att få utlopp för sin inneboende ångest. Det kanske vore nåt  ..............
Hela bilen var täckt i morse, fick sätta på torkarna för att få bort det.
Fast ganska "gott" i te!
kerstin z5-6
28-08-2007, 11:02
Jag tramsar aldrig ....det är sant -!
CITAT (Blomstertanten @ 28-08-2007, 09:53)  Jag har hört att det bara är för utvärtes bruk , men jag har använt det för invärtes ! Är det farligt ???  Det finns de som dött av att använda ämnet för invärtes bruk, så det är ju definitivt inte ofarligt. Fast jag vet inte riktigt hur man ska kunna undvika ämnet eftersom det finns mer eller mindre i nästan allt utom möjligen sand.
Biggan_
28-08-2007, 11:15
Man kan ju faktiskt skydda sig mot detta gift, i allafall för att få det på huden!
CITAT (Gillan @ 28-08-2007, 11:37)  Har du nåt bra förslag Fenja? Såg på tv:n igår att de bearbetar sin ångest med att hålla liv i allt vad teatrar heter. Allt för att få utlopp för sin inneboende ångest. Det kanske vore nåt  ..............   Inga bra förslag, jag är alldeles för upprörd för att kunna tänka klart. Man kanske skulle skicka dem på en västindienkryssning så där som de gjorde med "värstingarna" för ett antal år sedan... Eller också vore ett års rehabilitering i London ett lämpligt straff... Mvh Fenja
Frågan är väl vilka som ska straffas och vilka som behöver rehabilitering  ........................
Blomstertanten
28-08-2007, 13:33
CITAT (Gillan @ 28-08-2007, 13:13)  Frågan är väl vilka som ska straffas och vilka som behöver rehabilitering  ........................  Ja, inte kan det vara vi i alla fall !
Vi kanske ska straffa Ralf? För de synder han gjort, för de synder han gör och för de synder han ännu har kvar... Mvh Fenja
 Vas sägs om detta då?
Hujedamej! Nu får mördarsniglarna se upp!
Biggan_
01-09-2007, 09:33
Lite väl tidigt att få på vägen faktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|