jaken
Blev i sommar ägare till en liten stuga norr om Örebro med tillhörande vildvuxna stugtomt/trädgård.

Har smygläst här på forumet ett tag nu, men tyvär är inte mina kunskaper om trädgårdsskötsel och artbestämning så stora ännu.

Håller på och funderar vad man ska göra med trädgården. Stugan ligger mitt inne i skogen på en ås. Så träd finns det gott om runt omkring.
Har tyvär inte ett enda fruktträd eller bärbuske vilket jag skulle vilja ändra på. Nu är ju bara frågan vad man ska behålla av det som växer nu. Det mesta ser ganska risigt och vildvuxet ut tycker jag.

Skulle behöva er hjälp att identifiera följande buskar som står på tomten. Är dom något att behålla?
Jag har även några rosenbuskar som är helt gigantiska och enligt mig jättefula. Cirka 2 meter höga, men bara med blad högst upp, kan jag klippa ner dessa och i så fall hur mycket?

[attachment=6801:buske1.jpg]

[attachment=6802:buske2.jpg]

[attachment=6803:buske3.jpg]

[attachment=6804:buske4.jpg]

[attachment=6805:buske5.jpg]

[attachment=6806:buske6.jpg]

Dessa blommor växer i skogen en bit från stugan. Vad är det för blomma?
Tycker ni jag ska ta frön och plantera på tomten?

[attachment=6807:blomma.jpg]
Tosan
1 och 2 vilda gissningar brudspirea resp rosentry
3 karagan
4 Ölandstok
7 Jättebalsamin
Fenja
1. Spirea, gissar på girlang eller bukett
2. Aronia
4. Ölandstok
5. Syren
7. Jättebalsamin
Mvh
Fenja
jaken
Tror ni att Buske 6 är en ek?
Fenja
Nej, det är ingen ek... egentligen vet jag vad det är men jag har tappat minnet för tillfället...
Mvh
Fenja
inglan
nr 6 kan inte vara en oxel? Har svårt att avgöra hur stora bladen är...

Mvh Inglan
jaken
CITAT (inglan @ 27-08-2007, 12:03) *
nr 6 kan inte vara en oxel? Har svårt att avgöra hur stora bladen är...

Mvh Inglan

Bladen är någonstans mellan fem och tio centimeter.
MariaS
Ser definitivt ut som en oxel Sorbus okuparia
jaken
CITAT (MariaS @ 27-08-2007, 13:02) *
Ser definitivt ut som en oxel Sorbus okuparia

Sorbus okuparia ger inga resultat vid sökning på google
är det Sorbus aucuparia du menar? Men det är ju Rönn...

Sorbus intermedia är Oxel kom jag fram till efter lite Googlande.

Så det jag har är?

1. Spirea, av någon form
2. Aronia
3. Karagan
4. Ölandstok
5. Syren
6. Oxel
7. Jättebalsamin
Sagosessa
Jättebalsaminerna som du funderade på att ta frö av ... gör inte det! De invaderar och blir rena ogräset! Låt dem istället frodas och se vackra ut där de växer nu.
Skulle de invadera är det lätt att dra upp dem - deras rotsystem är minimalt i förhållande till den ståtliga höjd växten brukar stoltsera med.
Big Gardener
Ja, det stämmer. Jag förtydligar:

1. Spirea cinerea ('Grefsheim'?) - (Norsk) brudspirea

2. Aronia melanocarpa - svartaronia

3. Caragana arborescens - Häckkaragan

4. Potentilla fruticosa - Ölandstok (det finns många gula sorter)

5. Syringa vulgaris - Syren

6. Sorbus intermedia - Oxel

7. Impatiens glandulifera - Jättebalsamin
MariaS
CITAT (jaken @ 27-08-2007, 13:10) *
Sorbus okuparia ger inga resultat vid sökning på google
är det Sorbus aucuparia du menar? Men det är ju Rönn...

Sorbus intermedia är Oxel kom jag fram till efter lite Googlande.
Så det jag har är?

1. Spirea, av någon form
2. Aronia
3. Karagan
4. Ölandstok
5. Syren
6. Oxel
7. Jättebalsamin

Sorry, naturligtvis menar jag som du skriver. Lång helg och lite sömn (som om det skulle vara en ursäkt....)
jaken
Tack för alla snabba svar. Nu ska jag läsa på och se vad jag ska göra med denna förvildade stugtomt.

Beträffande jättebalsaminen så ska jag ta mig en funderare.
Men det lutar åt att frön ska planteras, då jag tycker den är vacker.
Anders zon 1
Jättebalsaminen är visserligen vacker men sprider sig som sagt kraftigt om den trivs. Men det största problemet är inte att den kan bli ett ogräs i trädgården utan det faktum att den är en invasiv inkomling i den svenska naturen. Den hör normalt hemma i Indien men har tagits till Europa som prydnadsväxt. I främst fuktiga miljöer (t ex stränder, bäckraviner och sumpskogar) kan den sprida sig så kraftigt att den tränger ut våra inhemska vilda växter. Nere i Europa är jättebalsamin ett stort problem i vissa trakter och hotar där den vilda floran och faunan, och man lägger årligen ner stora resurser på att bekämpa den. Vi trädgårdsmänniskor bör ta vårt ansvar och inte bidra till att sprida jättebalsamin genom att odla den i våra trådgårdar. Är miljön kring trädgården lämplig för jättebalsamin är det bara en tidsfråga innan den sprider sig utanför tomten.
jaken
CITAT (Anders zon 1 @ 27-08-2007, 18:32) *
Jättebalsaminen är visserligen vacker men sprider sig som sagt kraftigt om den trivs. Men det största problemet är inte att den kan bli ett ogräs i trädgården utan det faktum att den är en invasiv inkomling i den svenska naturen. Den hör normalt hemma i Indien men har tagits till Europa som prydnadsväxt. I främst fuktiga miljöer (t ex stränder, bäckraviner och sumpskogar) kan den sprida sig så kraftigt att den tränger ut våra inhemska vilda växter. Nere i Europa är jättebalsamin ett stort problem i vissa trakter och hotar där den vilda floran och faunan, och man lägger årligen ner stora resurser på att bekämpa den. Vi trädgårdsmänniskor bör ta vårt ansvar och inte bidra till att sprida jättebalsamin genom att odla den i våra trådgårdar. Är miljön kring trädgården lämplig för jättebalsamin är det bara en tidsfråga innan den sprider sig utanför tomten.

Mycket bra argument Anders.

Du har övertygat mig, jag kommer INTE hjälpa till med spridningen denna växt.

Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon