KalleStripp
27-08-2007, 16:23
I vår trädgård (som vi köpte förra året) finns det två krikonträd. Jag börjar redan bli trött på dem. De är inte goda, det blir en massa löv att räfsa och det trillar ner fullt med frukt som ligger i gräset och ruttnar till barnens förtjusning... Är krikon ett "fint" och ovnligt träd som man inte bör såga ner, eller kan jag med gott samvete ta ner ett av dem? När gör man det i så fall?
Jan Lindgren
27-08-2007, 21:17
Hej!
Krikon behöver du inte spara. De sprider sig med rotskott så du får behandla stubbarna med glyfosat. Det går att göra god likör av frukten. Gillar du inte löv så undvik att ha växter i trädgården.
MVH
Jan Lindgren
lilla mamma
29-08-2007, 13:39
För att slippa rotskott ska du nog barka nu och ta ner till sommarn. Så att den hinner både fälla löven och stiga i saven innan.
Krikon är inte så vanligt, nej. Varför ta ned, vänta tills frukten är mogen.
Och du, låt barna leka i trädgårn och trampa frukt Du kan aldrig få ett sånt träd igen om du tar ned det.
Jag tror inte att så många äter krikon som en frukt . Men man kan göra mycket god marmelad på dem. De mognar också ofta mycket tidigt, när det inte finns så mycket annan frukt.
Hannele
29-08-2007, 16:50
CITAT (KalleStripp @ 27-08-2007, 17:23)

Är krikon ett "fint" och ovnligt träd som man inte bör såga ner
Du kan göra underbara pajer av frukten, marmelad och annat gott.
[attachment=6860:3091LichiuCuPrune.JPG]
Sommartorparn
29-08-2007, 18:37
Krikon är kulturhistoriskt intressanta. Vissa är goda att äta, andra passar bättre till kakor o annat.
Här finns mera information och även recept:
krikoninfo
Jag har ett stort krikonträd i min trädgård med jättegoda krikon,som jsg gör både saft och marmelad av,om fåglarna lämnar några till mig.Nakdelen med krikonträd är alla dessa rotskott som jjag klipper varje år.Har ett gult plommonträd med,det ha jag ringbarkat nu det ger dåligt med frukt som fåglarna äter och massor med rotskott.Krikonträdet får står kvar för det kommer från min sambos föräldrarhem.har inte ollat om det är mycket frukt på det i år.Jag blir glad över vartenda löv i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.