Full version: Lite hjälp...?
terraformer
Jag undrar var man kan få tag i utbredningskartor över t. ex. kantareller, men även andra matsvampar och då framför allt i norrbotten...

Vår flora(? eller heter det något annat när man pratar svamp?) är ju som bekant något karg, jämfört med resten av sverige...
Tosan
Har egentligen ingen aning, men naturvårdverket kanske, eller möjligen länsstyrelsen... Om inte annat kanske de vet.
Piccante
CITAT (terraformer @ 27-08-2007, 17:48) *
Jag undrar var man kan få tag i utbredningskartor över t. ex. kantareller, men även andra matsvampar och då framför allt i norrbotten...

Vår flora(? eller heter det något annat när man pratar svamp?) är ju som bekant något karg, jämfört med resten av sverige...

Vissa har försökt att lansera begreppet Funga som motsvarighet till flora och fauna när det gäller svampriket, men det har nog inte accepterats ännu. Flora duger så länge.

Till din fråga. Jag tror inte att det finns utbredningsartor för svamp, har aldrig sett några iaf? Kantareller lever väl i symbios med gran om jag inte minns fel så kantarellernas utbredning borde följa granens utbredning. De flesta svampar lever förmodligen i symbios med någon växt även om alla arters ekologi inte är utredda så finns bara träden där så finns nog matsvampen oxå.

För svampfrågor är svampguiden ett bra forum. Annars kan man kolla vilka svampar som finns inraporterade i ditt område i Artportalen eller möjligtvis kan det finnas info om utbredning på Naturhistoriska riksmuseet (NRM).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon