Full version: Maskar i löken
Luffarmor
Nu har jag igen plockat upp ett gäng lökar som varit fulla med underbara maskar...dom är ju för äckliga o luktar ju ve o fasa.
I år är det ju försent att göra något åt det.....men i nästa år...HELP vad göra.
Anna!
Jag har lärt mig att plantera lök tillsammans med morot. Löken håller morotsflugan borta och moroten skrämmer bort lökflugan. Annars tror jag även fiberduk ska hjälpa. Prova och se!
Eva i Västerås
Gräv om, flytta till ett nytt ställe och täckodla och lägg på fiberduk.
Med grästäcke (tjockt, minst 5 cm) hittar inte lökflugorna fram lika lätt. Dom vill lägga ägg i jorden invid plantorna, och finns inte öppen jord blir det svårare.
Det där med lök och morötter tillsammans har jag kört i 20 år. Det är vackert, men jag har haft både lök- och morotsflugor likafullt.
Fast över huvud taget så klarar sig odlingarna bättre ju mer man blandar. Kryddörter och doftande blommor kan också vara bra, och vackert.
Starka dofter distraherar angriparna.
Men det enda som fungerar riktigt bra är fiberduk. Men det ser så tråkigt ut, så det kör jag på våren tills plantorna blir så kraftiga att dom klarar sig.
Luffarmor
Tack ska ni ha ...då ska jag testa i nästa år.Det är så himla trist att kasta bort allt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon