Suz
Nu har det blivit riktigt kallt här (Stockholm) och natt-temperaturen sjunker ner mot 10 grader. Jag har massor av tomater som inte är klara ännu, likaså paprika och chili, som står ute. Kan de stå kvar eller ska jag plocka av dem och lägga inne i fönstret??

Sen har jag ett örtland. Ska jag skörda allt för torkning eller hur mycket ska jag lämna kvar? confused.gif

Som sagt...kanske korkade frågor men jag vill så gärna lära mig! Har använt sökfunktionen men inte hittat nåt. Finns det någon vänlig själ som kan bistå mig med svar eller länkar??
sos.gif
Emilia
Hej!
jag har skördat mina kryddor nu för torkning & frysning. vet inte hur mycket du har men du kan ju torka en del & lämna lite kvar så att du endå har lite färska kryddor. tror att dom klara sig bra, för de blir väl inte så mycket kallare än på ett tag.

mvh Emilia
Fenja
De växter du har på balkongen kan du odla till långt in på hösten under fiberduk, du kan lägga flera lager så tål de en hel del kyla. Lätta på lagren eller ta av helt på dagarna när det är soligt och varmt.
Det bästa för örterna är att du lämnar kvar en del grenar som de kan få lite vinterskydd av, visst kan du skörda med varsamt.
Mvh
Fenja
Suz
Tack för alla svar!! thanks.gif
Jag odlar på friland (tomt), inte tomaterna dock de sitter i hinkar och en stor bänk.
Då tar jag lite som jag tycker från örterna men frågan är hur jag gör med tomater,
, paprika och chili?
Jag läste på länken (tack smile.gif ) Men vart inte så mycket klokare....
Suz
CITAT (Suz @ 27-08-2007, 21:46) *
Hur jag gör med tomater,
, paprika och chili?
Jag läste på länken (tack smile.gif ) Men vart inte så mycket klokare....

Lyfter denna lite.... help.gif
myrtille
Chili överlever temperaturer neremot noll även om de slutar blomma under tio grader plus. Bladen kan börja se lite trista ut då också, men det sista plantorna gör sig av med är frukterna. Om du inte tänker övervintra dem kan du väl egentligen låta dem stå ute tills det börjar bli risk för nattfrost och sen låta frukterna eftermogna inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon