Full version: Sekatör
Lena N
Nu har även jag tröttnat på dåliga sekatörer. Efter att ha läst tidigare diskussioner om sekatörer här så kollade jag efter Felco när jag var på Lokalföreningen idag. De hade bara en modell, Felco 400. Den har inte förekommit i diskussionerna här vad jag har sett. Vet någon något om denna modell??

Jag är tacksam för alla goda råd, för denna gång ska det inte bli något impulsköp. smile.gif
Cilla
Jag kan minnas fel, men Felco kom ut med en billigare sekatör i år som jag tror hette något med hundranångting, kanske 400. Den var billigare än de andra men inte så billig som de japanska kopiorna. Ett riktigt nerköp av Felco tycker jag.

Stålet i skäret var sämre och de hade gjort något med låsmuttern som jag inte minns nu men som jag inte gillade.

En standard Felco kostar 400-500 kronor och den här var ett par hundralappar billigare, men ska man ändå lägga ned mer än vad en kopia kostar så tycker jag det är bättre att satsa på en som håller till dess att man enkelt kan byta ut delarna. Dessutom ska skärstålet vara av bästa möjliga kvalitet, det är ju skärpan och möjligheten att slipa upp den som man är helt beroende av för att kunna klippa lätt och skarpt.

Felco 2 och 8 om man står ut med det lite tjocka mothållet och 6 och 12 om man vill ha ett tunnare mothåll tycker jag är bra sekatörer. Rullhandtag eller ej tycker jag inte spelar så stor roll, men dagar när jag beskär i många timmar använder jag mest dem med rullhandtag.
Lena N
Det ante mig. Jag minns inte riktigt vad den kostade, men det var strax under 300 kr. Synd, för saker jag ska ha länge köper jag helst lokalt.

Finns det någon här som vet var i Hässleholmstrakten de har flera av Felcos modeller så att jag kan känna på och jämföra. Jag ska ner till Lund i nästa vecka så tips om inköpsställe i den trakten skulle också vara bra. Det tar så lång tid att köra runt från ställe till ställe och leta.

Lokalföreningen kunde ta hem extraskär på beställning så kanske kan de även ta hem den modell jag vill ha, om jag bara vet vilken. huh.gif
Pher
Apropå sekatörer, är det ingen som testat Bahcos sekatör? Sandvik brukar ju göra bra verktyg?
Åsa, mälardalen zon 2
Har testat några Sandvik sekatörer på någon mässa för yrkesfolk och de tyckte jag kändes bra i handen. De kändes också något lättare än Felco tyvärr så skrev jag inte upp vilka modeller det var jag testade, men med tanke på att det var en yrkesmässa så var det nog inte de billigaste modellerna.
Hannele
Eftersom jag inte är yrkesman och
inte klipper 8 timmar per dag fem dagar i veckan,
så för mej duger utmärkt sekatörer som ingår i
paket 4 st Trädgårdstidningar inkl. sekatör för 39 kr... tongue.gif
Annki
Om Hannele fått sin sekatör från den trädgårdstidning jag tror, så kan jag berätta att min rasade samman efter första klippet. Möjligen kan man ha den att klippa tunna kryddblad med. laugh.gif Jag kör med en gammal Gardena som hängt med i minst 5-6 år och fungerar utmärkt i kolonilotten. Den kostade kanske 150 kr, så den har verkligen överträffat alla förväntningar!
Hannele
Eftersom jag är lat, klipper jag inte så ofta, så min är i prima skick! tongue.gif
Dessutom äger jag såg - och grövre sekatör för grövre grenar.
Annki
Hannele! Har du inga bärbuskar? Krusbär, vinbär m m som behöver tuktas? Eller sågar du även i dem? Utan sekatör vore trädgårdslivet rätt komplicerat.
Hannele
Dessutom äger jag grövre sekatör för grövre grenar."

Pher
För den nyfikne så finns Bahco sekatörer på denna länk:
http://extranet.bahco.com/Catalogue/CONCat...&lsectionID=122

Åsa kanske har du ett bra minne så du kommer ihåg när du får se verktygen igen? wink.gif

Vilket land tillverkar Felco? Jag har hållt ögonen öppna för att hitta Felco i blomsterbutikerna men ännu inte sett någon.. Är lite nyfiken hur de ser ut.

Fast jag väljer nog något enklare verktyg nybörjare som jag är.
renate
Här hos oss kan man köpa felco på Granngården-landmännen,de har olika modeller,jag har felco 2 och 7,är jättenöjd de är värd sina pengar när man klipper mycket och det gör jag. rolleyes.gif /Renate
Eva Swahn
http://www.felco.ch/

Felco är ett schweiziskt företag.
Hannele
Fiskars är ett finskt företag,
och deras steglösa sekatör är toppen!
Eva Swahn
Pehr! Köp inget billigt skit! Det blir dyrare i längden. Jag tänkte som du: nybörjare + inte speciellt stor trädgård = billiga verktyg

Men det är JÄTTEDUMT! Jag har säkert haft 7-8 olika biliga skitsekatörer, och det är en ekonomisk idioti. Hade jag satsat på en proffsig modell från början hade jag sparat mycket pengar + irritation + fått större arbetsglädje. Jag använder min sekatör flera gånger om dan, går inte ut i trädgården utan den. Nu kan jag verkligen KLIPPA det jag önskar. Tidigare slet och gnagde jag av kvistar till slut. Det gör att klippytan på växten skadas och det blir lättare angrepp av svamp etc.

Om du vill vara snål: köp en billig kvast eller nått som inte kan skada dina växter.
Hannele
Har man tendens att glömma kvar verktyg ute i regnet,
ska man kanske inte köpa de dyrste värsting-prylarna...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon